Dette er konklusjonen fra Bruseksjonen i Vegdirektoratet.
Prosjektlederen for ferjefri E39, Olav Ellevset, bekrefter overfor Våre Veger at konklusjonen fremkommer i en statusrapport som ble overlevert fra Vegdirektoratet til Samferdselsdepartementet torsdag.
Det har vært vurdert flere ulike måter å krysse Sognefjorden på. En hengebru med et rent spenn på 3700 meter vil eventuelt bli verdens lengste hengebru dersom den noen gang blir bygd. Hardangerbrua har til sammenligning et spenn på 1310 meter og verdens hittil lengste hengebru, Akashi-Kaikyo i Japan, har et rent spenn på 1991 meter.
Teknologisk gjennombrudd
Ellevset sier at en tidligere ikke har trodd at det var mulig å bygge en hengebru med slike dimensjoner som Sognefjorden vil kreve og at prosjektet representerer et teknologisk gjennombrudd.
Statusrapporten for E39 fastslår at det ved hjelp av Offshore-teknologi er teknologisk mulig å krysse samtlige sju fjorder som gjenstår for å gjøre E39 Kyststamvegen mellom Kristiansand og Trondheim ferjefri. Dermed er det tilgangen på penger som avgjør når dette store prosjektet eventuelt skal realiseres.