Dr. Steve Squyres ved Cornell-universitetet legger ikke skjul på entusiasmen.
- Det mest spektakulære vi har sett på Mars-overflaten - ikke bare for den vitenskapelige verdien, men også for skjønnheten, uttalte han da han viste frem et panoramabilde i farger av krateret ved en JPL-pressekonferanse tidligere i mai.
Dr. Squyres er sjefsforsker for så vel Opportunity som Spirit.
Endurance har en diameter på 130 m og en dybde på over 20. Opportunity kjører nå rundt kanten for å rekognosere, og har høyt oppe på kraterveggen oppdaget en lang, bratt, lagdelt klippe med en tykkelse på 5-10 m.
- Dette er en bergart som ligger dypere enn hva vi så i Eagle-krateret. Den har en historie å fortelle oss, sa Squyres.
Andre deler av kraterveggen later ikke til å være så bratte. Problemet blir likevel å finne en trygg vei ned og ikke minst opp. Teoretisk skal skråninger på 15-20 grader ikke være noe problem, men erfaring fra Eagle- utkjøringen viser at løst overflatemateriale lett kan føre til at hjulene glipper, spesielt nær kanten der konsistensen kan minne mer om talkum eller sement enn sand.
I det digre Gusev-krateret på den andre siden av Mars er Spirit stadig på kjøring mot høylandsområdet Columbia Hills, ca. 2,3 km fra landingspunktet. I underkant av 1,6 km gjenstår.