Spennende vri på fergekai i Mordalsvågen

Ferjefylkene langs kysten sliter med å få forståelse for at det koster betydelig mer å bygge én meter ferjekai enn én meter veg. På nye Mordalsvågen ferjekai (fylkesveg 668 i Møre og Romsdal) er det gjort en spennende vri - men den er av teknisk karakter.

Steinar Brevik i Mesta og Oskar Einarsson i Statens vegvesen foran den nye fergekaia i Mordalsvågen ved Molde.
Steinar Brevik i Mesta og Oskar Einarsson i Statens vegvesen foran den nye fergekaia i Mordalsvågen ved Molde. Foto: Kjell Herskedal
Kjell Herskedal
30. juli 2018 - 08:59

Den 45 meter lange kaia på Mordalsvågen skulle forlenges med 19 meter for å kunne ta imot større ferjer. Det vanlige har vært å plassbygge disse kaiene. Denne gangen ville man gjøre et forsøk på prefabrikering av konstruksjonen over vann.

Ganske dristig ettersom de to vertikale fundamentene under sjøoverflaten var henholdsviks 17 og 27 meter høye. I tillegg skulle konstruksjonen stemme med den horisontale forankringen i fjellet over vann.

Nøyaktig jobb

– Mer enn 100 bolter måtte stemme på millimeteren. Mesta og underentreprenør Nordvest Sveis i Molde hadde gjort et grundig og nøyaktig arbeid. -Alt stemte, skryter Statens vegvesens byggeleder, Oskar Einarsson.

Han er imponert over jobben som er gjort. Steinar Brevik i Mesta har signert minst 100 ferjekaier langs kysten.

– Det er første gang vi har gjort en tilsvarende jobb på denne måten. Konstruksjonen var på 30 tonn, sier Brevik.

Kaikonstruksjonen ble fraktet sjøveien på lekter og heist på plass. Til overmål var man heldig med rolig sjø, slik at det gikk raskt å skru kaiforlengelsen på plass.

LES OGSÅ: Fjord1 har fått GIEK-garanti for finansiering av ni elferger

 Bedre kvalitet

Han legger ikke skjul på at han var veldig spent. Fordelene ved prefabrikkering er flere, ikke minst kvaliteten på arbeidet som blir bedre når arbeidet kan gjøres under tak .

Mordalsvågen ferjekai har fått nytt landkar, to nye heisetårn og en ferjekaibru som er utvidet fra 4.5 meter til 7,5 meter i bredden og fra 15 til 18 meter i lengden. Alt arbeidet er utført mens trafikken har gått som normalt i byggeperioden. Kun i 48 timer var Mordalsvågen ferjekai helt stengt. Årsaken til stengingen var at det gamle landkaret ble stående i veien og måtte meisles ned.

Tidligere er det bygd nye ferjekaier på samme sted som den gamle, med betydelig kortere stengetid enn dette, gjerne bare én natt.   

Byggeldere Oskar Einarsson var imponert over presisjonen da den prefabrikerte fergekaiforbindelsen skulle monteres. <i>Foto:  Kjell Herskedal</i>
Byggeldere Oskar Einarsson var imponert over presisjonen da den prefabrikerte fergekaiforbindelsen skulle monteres. Foto:  Kjell Herskedal

Store summer

Samferdselssjef Arild Fuglseth i Møre og Romsdal opplyser til Våre Veger at det i Møre og Romsdal er brukt 500 millioner kroner til ferjekaifornyelser i perioden 2010-18. I perioden 2019-27 skal det brukes 1,4 milliarder kroner til å modernisere ferjekaiene i fylket og tilpasse dem til ny teknologi, inkludert ladeinnretninger for batteridrift.

Fuglseth er lite tilfreds med tilskuddsordningen til ferjeinvesteringer gjennom inntektssystemet fra Staten.

– Vi har 56 ferjekaier i dette fylket. Det koster ca. 5 millioner kroner å bygge én meter ferjekai. Tilskuddet vi får tilsvarer én meter veg, det vil si mellom 100.000 og 140.000 kroner. Hvorfor det er slik? Det kan være fordi inntektssystemet ikke har egne beregninger for så dyre vegelement som ferjekaier. Det er klart at fylker med mange ferjekaier og bruer kommer dårlig ut slik inntektssystemet i dag er innrettet. Det bør absolutt endres, sier Fuglseth.

Trafikken gikk kontinuerlig mens kaia ble modernisert. <i>Foto:  Kjell Herskedal</i>
Trafikken gikk kontinuerlig mens kaia ble modernisert. Foto:  Kjell Herskedal
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.