"Jakten på dypet" heter Norsk Olje og Gass sin nye satsing på unge ingeniørspirer. Bransjeforeningen håper spillet skal øke ungdommens interesse for teknologiske og naturvitenskapelige fag.
– Vi vet at unge mennesker velger utdanning ut ifra sine interesser. Interessene får de gjennom kunnskap. Vi ønsker derfor å øke kunnskapen om olje og gass, sier Kjetil Hjertvik, prosjektleder i Norsk olje og gass, til Teknisk Ukeblad.
Spillet er primært rettet mot ungdom mellom 16 og 19 år. Spillet tilhører strategisjangeren, og er utformet som et monopolspill, med norsk sokkel som spillbrett. Målet er å finne og utvinne olje og gass.
– Her får du være med på alt fra todimensjonal seismikk, tildeling av lisenser, til produksjon og salg av oljen. Du bestemmer blant annet hvilken leterigg og produksjonsinnretning som skal brukes, sier Hjertvik.
Les også:
Derfor øker siviløkonomene lønnen mer enn sivilingeniørene
Bachelorgrad som premie
Den spilleren som i løpet av den neste måneden finner og utvinner mest olje og gass, vinner økonomisk støtte til en treårig utdannelse innen tekniske eller naturvitenskapelige fag. Premien har en verdi på 300 000 kroner, og tilsvarer litt mer enn det Lånekassen gir i støtte per år.
– Men vi krever selvfølgelig at kandidaten må kvalifisere seg til å ta utdanningen. Vi ønsker også å følge vinnerens utdanningsprogresjon, og gir derfor 100 000 kroner per år, sier Hjertvik.
Spillet har vært i utvikling hos Apt digitalbyrå siden starten av mai, og elever på videregående skole i Oslo har testet det. 4500 mennesker har på forhånd meldt seg på til spillet.
– Vi har fått veldig positive tilbakemeldinger fra personene som så langt har prøvd det. Testpersonene har blant annet sagt at det er avhengighetsskapende, sier Ole Kristian Hustad, konsulent i Apt digitalbyrå.
Les også: Denne appen skal lære deg matte
Kan spilles på mobiltelefonen
Han frykter likevel ikke spillet vil ta elevene vekk fra undervisningen.
– Det tar rundt to timer å fullføre spillet. Man kan også spille det på mobiltelefonen, slik at elevene for eksempel kan begynne hjemme på datamaskinen, og fortsette på bussen på vei til skolen. Man kan logge seg ut og inn, og spillet husker alltid hvor langt du har kommet, sier Hustad.
Kjetil Hjertvik mener alle vil forstå spillet.
– Spillet gir en forenklet smakebit på hva vår bransje handler om. Det er ikke for vanskelig. Til og med en journalist vil skjønne dette spillet, sier han.
Spiller finner du her
Les også:
– Norsk skole lar seg styre for mye av Pisa-undersøkelsen