T2

SPILLTEST: Spore

Morten Gulden
22. okt. 2008 - 15:11
Vis mer

Da det etterlengtede spillet Spore traff butikkhyllene, ble det mer oppstand rundt spillets SecuRom-kopibeskyttelse enn spillbarhet. EA benyttet nemlig anledningen til å innføre kraftigere restriksjoner på hva brukerne får gjøre med den nyinnkjøpte platen sin enn noen gang tidligere.

Negativt

Du kunne for eksempel bare installere spillet tre ganger (senere utvidet til fem), og må ha internettilkobling for å aktivere spillet slik at du i det hele tatt kommer i gang.

Spore ble naturlig vis hacket likevel, og var tilgjengelig på fildelingsnettverkene (uten kopibeskyttelse) før de fleste legale kopiene hadde funnet veien til butikkhyllene.

I mellomtiden måtte utgiveren Electronic Arts slite med meget negative omtaler, på for eksempel Amazon.com, fra frustrerte kunder.

Det rettslige etterspillet er i gang i form av et gruppesøksmål i USA. Men hvordan er spillbarheten?

Allsidig

Kort sagt fantastisk. Det er ikke så merkelig tatt i betraktning at Will Wright, skaperen av ”The Sims” og en rekke andre populære spill, står bak prosjektet.

Det er vanskelig å plassere Spore i en sjanger, det finnes elementer av alt fra action og strategi til verdensbygging og ren kreativ utfoldelse å forholde seg til gjennom spillets seks faser.

Fra første stund er det Spores nesten overveldende bredde og fleksibilitet som driver deg til å utforske mulighetene.

BILDESERIE: Høstens toppspill

Skapninger

Selv den encellede organismen du får utdelt i begynnelsen av spillet, kan tilegne seg egenskaper (som hastighet, eller evnen til å gi elektriske støt til fiender) gjennom å spise andre skapninger – eller kanskje gjøre seg til venns med dem og parre seg for å skape noe helt nytt.

Den fleksibiliteten gjennomsyrer de neste stadiene i spillet.

Etter hvert som du får bein å gå på (bokstavelig talt) krabber du opp på land som en splitter ny, unik skapning i et univers der du må styre en stamme, så en sivilisasjon, så en planet og til slutt en galakse.

Tilpasset lyd

Brian Eno har konstruert / komponert musikken. Den tilpasser seg skapningenes varierte egenskaper.

Går du for større huggtenner på monsteret ditt, eller senere nivåers laserkanoner på flyene dine, blir lydbildet et helt annet enn hvis du holder på å dyrke frem en rase med religiøse, pasifistiske vegetarianere.

MANGE VARIANTER: Fleksibiliteten i redigeringsverktøyet tillater uendelig mange rare dyr. Ingen av oss er helt sikre på hva dette er.

Inneholder ”alt”

Og dermed blir det vanskelig å beskrive selve spillet, din tur fra encellede organsimer til kvasaren i hjertet av galaksen vil være dramatisk annerledes enn min. Husets 12-åring forsvant av gårde med vår testkopi og kom tilbake med en planet befolket av hvite, flygende enhjørninger.

De klarte seg overraskende godt i konkurranse mot mine hyperaggressive, krigselskende firfirsler.

Skapningene i Spore kan nemlig ha egenskaper som sjarm og religiøs overbevisning, og spillets godt balanserte i spilldynamikk gjør det mulig å velge sin egen vei til intergalaktisk overherredømme.

Det er nesten så man kan se spillet som en form for sosial satire. Det er i alle fall nok av populærkulturelle referanser, og en underliggende humor som bobler frem på de merkeligste steder.

Du kan for eksempel fly rundt i galaksen og kidnappe andres skapninger i en UFO, utrustet med våpen som lar deg lage kornsirkler i åkrene deres fra like over atmosfæren.

Les også:

Lag ditt eget univers

Denne kreativiteten har rot i spillets redigeringsverktøy. Denne modulen lar deg bygge eller tilpasse dine egne skapninger og fartøyer på mange vis, og er overraskende enkel å bruke.

Fleksibiliteten er stor.

Her er det mange timers underholdning å hente for de av oss med skapertrang. Er du lat, kan du likevel bare plukke opp en bil eller et fly noen andre har laget.

Men da går du glipp av en veldig morsom del av spillet.

I Spore blir du gjerne sittende i timevis og flikke på skapningene dine. Husets tolvåring kom opp med rasen "Unicorny" - som etter hvert ble utradert av Liz-øglene.

Visuelt fint

Grafikken er gjennomført veldig bra, imponerende landskaper konkurrerer om oppmerksomheten fra de lekre animasjonene til skapninger og kjøretøy.

Spore beskrives nemlig som et massivt flerspiller enspiller-spill. Forvirrende nok. Mange aspekter av spillet forholder seg til hva andre spillere på nett driver med. Du har muligheten til å dele dine skapninger med andre, de vil da dukke opp i deres verden.

Det er også enkelt å plukke opp udyr noen der ute har skapt, og spille dem på dine egne planeter. Spillet har til og med innebyget kobling mot YouTube for deling av videosnutter fra din verden.

Du vil likevel ikke kunne krige mot en annen spiller om samme planeten i sanntid, dette er ikke et online-spill i tradisjonell forstand.

Konklusjon

Vi synes Will Wright har prestert et morsomt, og ikke minst unikt, spill med Spore.

Det er fleksibelt nok til at det kan spilles flere ganger uten at det blir repetitivt, samtidig som det er et spill både voksne og (eldre) barn kan more seg med, alene og sammen.

Dette er rett og slett skikkelig moro.



Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.