Du skal ikke se bort fra at vaniljesmaken i den forrige isen du spiste kommer fra en treforedlingsfabrikk i Sarpsborg.
Tømmer brukes nemlig til atskillig mer enn papirproduksjon. Nå skal Borregaard rendyrke markedet for naturlige tilsetninger fra tømmer i en lang rekke matvarer.
Smak og sprit
Borregaard utnytter det aller meste av tømmeret til en rekke produkter. Dette krever et stort og omfattende produksjonssystem hvor flere fabrikker er knyttet sammen i produksjonskjeden.
- Blant annet produserer vi spesialcellulose, etanol, lignin og vanillin. Vanillin er kanskje det produktet folk blir mest overrasket over at vi lager, sier Dag Arthur Aasbø, informasjonsdirektør i Borregaard.
Alternativ framstilling
Det er vaniljeorkideen folk flest forbinder med vaniljesmak.
Men det dyrkes altfor få orkideer til å tilfredsstille verdens appetitt for vanilje.
Derfor må man finne alternative måter å fremstille vanillin, som er det dominerende aromastoffet i vanilje. Borregaard klarer å lage et naturidentisk vanillinmolekyl med tømmer som råstoff. Det har vist seg å være god butikk.
Gjær
– Jeg tror produsentene av andre næringsmidler ønsker vanillin som kommer fra naturlige råvarer, sier Aasbø.
Ved Borregaards fabrikk i Sveits lager de gjær av tømmer.
Dette brukes som proteinkilde i næringsmidler og dyrefôr, men det blir også videreforedlet til gjærekstrakter og brukes som smaksforsterkere.
Tilsetninger
– Vanillin, gjær og omega 3 selges på de samme markedene, ofte til de samme kundene, sier direktør Bjørn Erik Amundsen, som får ansvaret for det nye området Borregaard Ingredients.
– Vi tror at markedet for ingredienser vil ha en god utvikling. Forbrukerne vil ha færre syntetiske tilsetninger i maten, og vi har gode svar med våre vanillin- og gjærprodukter fra tømmer.
Omega-tømmer?
Det bør kanskje understrekes at Borregaard ikke lager fiskeoljen Omega 3 av tømmer, men selskapet eier Borregaard Denomega Nutritional Oils som er en leverandør av Omega 3-oljer.
– Vi samler disse virksomhetene for å styrke samarbeidet og utnytte hverandres sterke sider. Vi vet at det tar tid å bygge opp ny forretningsvirksomhet, men ved å utnytte hverandres kontaktnett kan kollegaene hjelpe hverandre i markedene. Hos de kundene vi allerede har en relasjon til, vil vi kunne spare mye tid, understreker Amundsen.
Det nye forretningsområdet har kunder i mer enn 60 land. Blant markedene er USA det viktigste.