For omtrent ett år siden åpnet tidligere olje- og energiminister Tord Lien nye Matre Haugsdal kraftverk i Hordaland. Anlegget er BKKs nyeste kraftverk, og skulle levere strøm til 31.000 husstander.
Men siden i juni har de to nye francisturbinene på 90 megawatt hver stått stille.
Årsaken er et stort ras i tunnelen som leder vann fra Godbotsvatnet og ned til den nye kraftstasjonen inne i fjellet.
20-30 kubikkmeter masse raste ut i tunnelen, og stein skadet ledeskovlene på den ene turbinen.
- Norsk vannkraft: Hva skjer når solenergi blir billigere?
Stopp til desember
BKK regner med at den nye kraftstasjonen blir stående uten å produsere strøm frem til desember.
– Det er helt klart noe vi skulle vært foruten, forteller prosjektleder Ivar Kjøde i BKK.

De oppdaget raset i 7. juni, under en inspeksjon av den nye tunnelen.
Prosjektlederen forteller at det er en svakhetssone i fjellet som driftstunnelen går gjennom, som de hele tiden har vært klar over. Sonen med svelleleire ble sikret etter anbefalingene de fikk fra geolog før tunnelen ble fylt med vann.


– Under inspeksjonen viste det seg at det hadde rast ut. Den sikringen som ble gjort har ikke holdt, forteller han.
De var redde for at løsmassene fra raset skulle havne i turbinene, og bestemte å la det nye kraftverket stå inntil raset var fjernet og svakhetssonen sikret.
- Her er den første dronevideoen: Verdens første, flytende vindpark - og teknologien er norsk
Må lage ny tunnel
BKK er i gang med kostbart arbeid for å rydde opp.
De anslår at reparasjonsjobben totalt koster omtrent 40 millioner kroner.
Kostnaden for å bygge kraftverket er tidligere oppgitt til 800 millioner kroner.
Tilkomsten inn til rasstedet i den tre kilometer lange tunnelen var vanskelig og kraftselskapet vurderte forskjellige løsninger.



BKK bestemte seg til slutt for å lage en ny tversslagstunnel inn på driftstunnelen for å komme inn til rasstedet, samt lage en omløpstunnel forbi rasstedet.
– Det ble en ganske omfattende operasjon som vi nå er i gang med, forteller Kjøde.
De er i disse dager ferdige med tversslagstunnelen og anlegget blir stående frem til desember.
- Les også: - Elbiler og elektrifisering av sokkelen vil bidra til at strømprisen stiger med 50 prosent
Kjører gammelt kraftverk
Selv om det nye kraftverket står, så blir det fortsatt elektrisitet av vannet i magasinet.
BKK unngår vanntap fordi de kjører to av de tre gamle turbinene fra 1950-tallet i gamle Matre kraftverk.
– Ulempen er vi ikke får så optimal produksjon som med de nye aggregatene, forteller han. De er dimensjonert for effektkjøring, for å kjøre når prisene er på sitt høyeste. Nå må vi kjøre mer jevnt, forteller prosjektlederen.