Flyets spoilere felte seg ikke ut da Atlantic Airways-flyet havarerte, og fire personer omkom, på Stord lufthamn for en uke siden i dag.
Det melder Statens Havarikommisjon for Transport ( SHT) etter å ha snakket med vitner, studert vrakrester og gjort foreløpige analyser av ferdskriveren.
Ingen varsellys
Spoilerne har som funksjon å redusere løftet fra vingene, noe som er viktig for å oppnå god bremseeffekt.
Standarden for denne flytypen, altså BAe-146/200, er at spoilerne aktiviseres manuelt av pilotene.
Normalt skal indikatorlys vise at spoilernes to uavhengige systemer fungerer, men disse lysene kom ikke på som forventet da ulykkesflyet landet på Stord.
Vanndamp medvirkende
Det gjenværende løftet fra vingene, i kombinasjon med lett fuktig rullebane, medførte at vanndamp ble dannet under hovedhjulene.
Dermed mistet flyet sin påkrevde bremseeffekt.
Pilotene fant det ikke forsvarlig å avbryte landingen, og i et siste forsøk på å stoppe la de flyet inn i en skrens mot venstre.
Ikke punktering
Landing ble utført i rullebaneretning 330°. Det var oppgitt vind 120° 6 knop, temperatur 10 °C, lufttrykk 1021 hPa. Det var ikke noe unormalt i pilotenes kommunikasjon med lufttrafikktjenesten.
Foreløpige undersøkelser av settingspunkt, landingshastighet, landingsvekt, flapsposisjon og utfelling av luftbrems (airbrake) har ikke vist noe unormalt.
Det er heller ikke tegn til punktering på noen av hjulene.
Omfattende og tidkrevende
Havarikommisjonens videre undersøkelser vil blant annet bestå i ytterligere forsøk på avlesning av ferdskriver og taleregistrator - de såkalte svarte boksene.
Samtaler med flere vitner og gjennomgang av flyets tekniske dokumentasjon, samt operative prosedyrer, vil bli gjennomført.
Disse undersøkelser vil være tidkrevende, men Havarikommisjonen sier ingenting spesifikt om hvor lang tid dette vil ta.