Det svenske nettselskapet Trade Doubler lover ikke akkurat fordoblet handel, men kan ved hjelp av sporteknologi holde rede på hvilke nettsteder som skaper trafikk og ledere brukere videre til andre.
Nettsteder kan tjene penger på å sende brukerne videre til andre hjemmesider. Svensk patentert teknologi følger sporene og holder rede på hvem som fortjener en slant for brukerformidlingen.
Den som skaper trafikk kan tjene gode penger på å videreformidle nettsurferne. Egentlig dreier det seg om en form for reklamenettverk, der den svenske teknologien sørger for at betaling finner sted.
Trade Doubler ble startet i Sverige i august i fjor, basert på kombinasjonen av teknologi og en form for markedsføring som egner seg spesielt godt på nett. Det klingende navnet er affiliate marketing.
Prinsippet er som følger: Et nettsted som vil lokke flere brukere til seg, kanskje et e-handelssted, innleder samarbeid med Trade Doubler. Det svenske selskapet, som nå har fått en norsk avlegger, vil sammen med partneren finne en rekke andre nettsteder (affiliates) som kan videreformidle brukere inn til samarbeidspartneren. Nettstedene som videreformidler, får betalt pr. bruker som klikker seg inn til samarbeidspartneren. Teknologien til Trade Doubler holder rede på hvor mange brukere som videreformidles.
– Jeg kan ikke gå inn på detaljer om teknologien vi har utviklet for å spore brukeren, sier Felix Hagnø i Trade Doubler i Sverige. Sammen med sivilingeniør Martin Lorentzon startet han Trade Double i Stockholm i august i fjor. Teknologien og konseptet har vært en større suksess en gründerne kunne håpe på.
– Målet var å ha 30 samarbeidspartnere og 200 affiliates i løpet av de første månedene i fjor høst. Men allerede etter to måneder hadde vi 300 kunder og 8000 affiliates, sier Hagnø. I dag har de 2000 kunder og over 200.000 affiliates spredt over flere land i Europa.
Han tilbakeviser at Trade Doubler er et bobleselskap. – Veksten er utelukkende kundedrevet. Vi sier nei til 60 prosent av dem som gjerne vil være samarbeidspartnere. Vi stiller strenge krav til de som vil være med, blant annet økonomi og seriøsitet, understreker Hagnø.
Den norske avleggeren til Trade Doubler ledes av Kari Anne Sellevoll. Hun kan etter bare noen måneders tilstedeværelse i Norge skilte med flere store kunder. – Vårt konsept lager en vinn-vinn situasjon. Kundene får motiverte brukere - for eksempel en e-handelsbedrift, mens nettstedene som er affiliates for betalt for å være en del av nettverket, sier hun.