Skjer det en lekkasje fra en nedgravd oljetank, er det byggeier som må stå til ansvar. Det sier forurensningsforskriften. Likevel er det ikke gitt at det er Sporveien som må stå til ansvar for det mye omtalte oljesølet i Oslofjorden.
Forrige uke lakk flere tusen liter fyringsolje ut fra Sporveiens verksted på Ryen i Oslo. Oljen forurenset store deler av grunnen på og rundt verkstedsområdet, og den rant også ut i Alnaelva og videre ut i Oslofjorden ved Sørenga. Siden tankene ikke var nedgravd, men sto i en kjeller, er det usikkert hvem som må ta ansvaret for lekkasjen.
Uhellet inntraff i sugeprosessen
Lekkasjen oppsto i forbindelse med tømming av oljetanker, der underentreprenørene TT-Teknikk og Norsk Spesialolje (NSO) var innleid til å utføre jobben.
Fra 2020 blir det et nasjonalt forbud mot å bruke fossil olje og parafin til oppvarming av boliger, offentlige bygg og næringsbygg, og det var i den forbindelsen at Sporveien skulle kvitte seg med oljetankene. De skal gå over til å bruke elfyring og fjernvarme.
Cato Asperud, kommunikasjonssjef i Sporveien, beklager hendelsen, og forteller at lekkasjen skjedde i rørsystemet som går ut fra kjelleren der oljetankene står. Antagelig var det et rør som sprang lekk.
– Det var ikke hull i tankene våre. Dette skjedde da fyringsoljen skulle suges ut til tankbilene, sier han.
I forurensningsforskriften er det ikke tydeliggjort om byggeier er ansvarlig for forurensning grunnet lekkasje i nedgravde rør fra oljetanker. Derfor etterforsker nå politiet om det er Sporveien eller utførende entreprenør som må ta skylden for hendelsen.
– Det er et fastmontert røropplegg fra tankene og ut av kjelleren. Noen få meter av rørsystemet går under bakken der t-baneskinnene går, sier han.
Rørsystemet er nødvendig fordi tankbilene ikke kommer til der hvor tankene står, blant annet på grunn av t-banens strømskinner, som fører 750 volt.
De får verdens høyeste vindturbin – men naboer protesterer
Rundt verkstedsbygningen er det et overvannsnett som blant annet tar unna regnvann. Overvannsnettet leder til det kommunale overvannssystemet. Lekkolje havnet i det systemet som førte til kommunale rør, og det var slik Alnaelva ble forurenset, forteller Asperud.
Fem tanker igjen
Sporveien har totalt hatt 20 oljetanker på sine områder, forteller Asperud.
– 15 av dem er allerede faset ut. Nå står det fem igjen. Tre på verkstedet på Ryen, der uhellet skjedde, og én på hvert av verkstedene på Holtet og Grefsen, sier han.
Verkstedet på Ryen er cirka 50 år gammelt. Asperud antar at tankene, som rommer 140.000 liter, er fra bygget var nytt. Men i ettertid er verkstedet blitt bygget ut, og derfor har de måttet bygge om det utvendige rørsystemet, forteller han.
Også huseiere er ansvarlige
I en konsekvensutredning gjort på oppdrag for Miljødirektoratet i 2017, fremgår det at trolig finnes det rundt 270. 000 nedgravde oljetanker i Norge. Med nedgravd oljetank menes tank som ligger under bakkenivå, og som ligger slik til at ikke hele tanken kan inspiseres utvendig. De fleste tankene antas å ha en størrelse på litt over tre kubikkmeter, og de er tilknyttet boliger og mindre bygg.
Lekkasjer fra disse kan medføre store skader og kostnader, fra rundt 40.000 kroner til flere millioner. Og denne summen må byggeier ut med om en lekkasje skulle oppstå. Dette gjelder selv om man ikke visste om at det var en gammel oljetank på tomten.
Ørland-sjefen går inn for landing: Mener Norges kampflybase har blitt en fullt operativ øvelsesbase
Det finnes flere støtteordninger for å få byttet til en fornybar varmekilde. Blant annet fra Enova og fra Miljø- og klimaetaten i Oslo. Sistnevnte som et ledd i å kutte klimagassutslipp med 36 prosent i Oslo.
– Leier inn den beste
Hendelsen på Ryen er under politietterforskning, så Asperud er tilbakeholden med opplysninger om akkurat hva som gikk galt i rørsystemet. Men han forteller at det var først da lukten av fyringsolje meldte seg, at lekkasjen ble oppdaget.
– Lett fyringsolje inneholder mye diesel. Lukten av diesel er sterk, og det var det som var utslagsgivende for at lekkasjen ble oppdaget. Da jobbet vi hurtig for å stanse prosessen, sier han.
Nå jobbes det på stedet for å få gravd ut de forurensede massene på området. De skal deponeres på Langøya ved Holmenstrand, forteller Asperud. Sporveien har pumpeberedskap ved Alna samt på Ryen for å sikre at alt blir fjernet. I tankene på verkstedet er det cirka 10.000 liter igjen, som også skal fjernes.
Om det er TT-Teknikk og NSO som skal stå for den jobben, vil ikke Asperud svare på, men sier dette:
– Vi har hatt møter med alle involverte parter. Vi har lenge hatt rammeavtale med TT-Teknikk og har god erfaring med selskapet. Uhell kan skje, sier han.
– Vi leier inn den beste og jobber tett og godt for å rydde opp, legger han til.
TU Bygg har vært i kontakt med både TT-Teknikk og NSO, men de vil ikke kommentere hendelsen fordi de har en avtale med Sporveien om ikke å uttale seg.
Følg TU Bygg på Facebook her!