Den nye bru- og veiforbindelsen vil utgjøre tilsammen 9,4 km firefelts vei i Øygarden og Bergen. Det blir tilsammen fem tunnele på strekningen, der Drotningsviktunnelen blir den lengste med sine nesten 2000 meter. I tillegg kommer Harafjelltunnelen som blir bygget om, og det blir også tre tunneler for fotgjengere og syklister ved Janahaugen, Kiplehaugen og Harafjellet.
Drotningsviktunnelen får to løp, med to kjørefelt i hver retning. Det skal bygges to ramper, for på- og avkjøring fra/til Bergen i Drotningsvik. Tunnelportalene til rampene blir ved Stiavatnet, som man nå holder på å fylle igjen.
Det er ventet at utbyggingsselskapet Sotra Link Construction skal være ferdig med å sprenge tunnelen i første halvdel i 2026. Totalt vil det bli tatt ut mer enn 500.000 kubikkmeter med masser fra tunnelløpene
Det skal også bygges en egen gang- og sykkeltunnel på deler av strekningen.
Skal bruke opptil 300 mill. på midlertidig signalanlegg