Måten det gjøres på er å anrike naturgassen med hydrogen, en blanding som gjerne kalles hytan.
I dag presenterte transportselskapet Tide i Bergen sin første hytanbuss på et arrangement i Åsane.
Åtte prosent hydrogen
Tide har i dag 81 busser som kjører på naturgass.
– I første omgang skal vi kjøre noen av bussene, antallet er litt usikkert, på naturgass som er innblandet åtte volumprosent hydrogen. Her bruker vi eksisterende infrastruktur til å introdusere hydrogen som drivstoff, sier prosjektleder Tomas Fiksdal til TU.no.
Måler effekt og utslipp
Ved å sprite opp metangassen med hydrogen økes forbrenningsgraden og dermed effekten. Samtidig reduseres forbruket av metangass og dermed også klimagassutslippene.
– Slik er det i teorien, og nå skal det gjennomføres sofistikerte utslipps- og effektmålinger. Resultatene vil foreligge i slutten av oktober og vil gi grunnlag for å avgjøre å innføre hytan på permanent basis, forteller Fiksdal.
Første store hytanprosjekt
Bussmotorene allerede er bygget om for gassdrift og pumpestasjonene er på plass. Men dispenseren for å blande hydrogen og metan er spesialutviklet.
– Dermed er dette også et spennende teknologi- og produktutviklingsprosjekt, sier Fiksdal.
Dette det første hytanprosjektet i stor skala her til lands. Per i dag finnes det kun én maxitaxi i Stavanger som kjører permanent på hytan.
Samtidig er norsk teknologi langt framme på hytan: Hytan-råskinn fra Drammen