– Når den britiske storavisen The Guardian kjører denne tittelen, så må vi jo smile litt, sier prosjektleder for Stad skipstunnel i Kystverket, Terje Andreassen.
– Men det sier også litt om hvordan prosjektet oppfattes internasjonalt. Dette er en nyvinning, og noe som verden ikke har sett maken til, legger han til.
I en pressemelding opplyser Kystverket at de så langt har registrert saker publisert av store medier i Danmark, Spania, Storbritannia, USA, Tyskland, Brasil, Argentina, Nederland, Sverige, Italia, Russland, Namibia, Nigeria, Mexico, Australia – for nevne noen.
– Noe som fenger
– Det er ikke tvil om at skipstunnelen som konstruksjon og attraksjon er noe som fenger, men i Kystverket er vi opptatt av å få fram at sjøsikkerhetsaspektet ved byggingen er viktigst, og at målsettingen med prosjektet er å forbedre fremkommelighet og sikkerhet for sjøtransport forbi Stad, understreker Andreassen.
Saken får stor spredning også i sosiale medier. På CNNs Facebook-side har en egenprodusert presentasjon basert på Kystverkets materiale over 1,5 millioner visninger, 12.800 delinger og 27.000 likerklikk – på under ett døgn.
Det er satt av til sammen 2,7 milliarder kroner til Stad skipstunnel i Nasjonal transportplan over en tolvårsperiode. Den 1.700 meter lange tunnelen skal gå mellom Moldefjorden og Kjødepollen i Sogn og Fjordane.
- Stad skipstunnel kan bli forsinket: Lover bare halve beløpet før 2023