Stillingsannonsene fyller flere og flere sider i avisene og Teknisk Ukeblad.
Nettsider som tu.no/jobb og finn.no/jobb får flere og flere stillingsannonser. Ingeniørmangelen gleder i hvert fall noen.
– Ja, det er gode tider, humrer salgssjef Jens-Petter Arntzen i Aftenposten når Teknisk Ukeblad spør ham om utviklingen i stillingsmarkedet.
![HP Norge](https://images.gfx.no/80x/2757/2757793/hp%2520logo.png)
![](https://images.gfx.no/cx0,cy1244,cw8192,ch2731,2000x/2848/2848258/hp_day4_roz_ambiente_maja_0384_shot_086%2520(1).jpg)
Så langt i år har Aftenposten hatt 20 prosent flere stillinger utlyst i forhold til i fjor. Utviklingen blir enda mer positiv når det også i fjor ble utlyst 20 prosent flere stillinger enn i 2004.
30% skal ansette flere
– Takten i stillingsmarkedet har forsterket seg ytterligere i år. Vi ser spesielt en sterk økning for ingeniøryrker, men i det siste merker vi også at det blir flere stillinger for økonomer, sier Arntzen.
Han viser til en undersøkelse som viser at en av tre industribedrifter har planer om å ansette nye personer i løpet av året.
Antall stillinger innen offshore- og maritime næringer har økt med hele 212 prosent hos Finn.no i 2005.
Ingeniøryrker generelt har også økt betydelig, med 89 prosent flere ledige stillinger enn året før. Og økningen fortsetter inn i det nye året, opplyser Finn.no til Teknisk Ukeblad.
Må profilere seg
– Det er mer konkurranse om hodene. Det fører til at bedriftene profilerer seg mer enn tidligere, sier administrerende direktør Eirik Bache-Wiig i finn.no.
Flere velger derfor profilannonser og bannere for å vekke oppmerksomhet om sin stilling, ifølge direktøren. Finn.no har også registrert en kraftig oppgang i stilling ledig-annonser, spesielt innen offshoresektoren og maritime næringer.
– Offshore drar lasset, fordi de smører mange andre næringer ved å starte opp store prosjekter, påpeker administrerende direktør Tommy Rudihagen i Ingeniørforlaget, som utgir Teknisk Ukeblad.
Stillingsannonsene i Teknisk Ukeblad kan fungere som et speilbilde av utviklingen i næringslivet i Norge. I 2004 solgte bladet om lag ti sider stillingsannonser per utgave.
I fjor var tallet 15. Så langt i år er 22 sider jobbannonser solgt per utgave, og utviklingen er mer positiv for de siste utgavene. Speilbildet er altså ytterligere en indikator på at norsk næringsliv går så det griner.
![ABB SmartPrat](https://images.gfx.no/80x/1672/1672165/ABB.png)
![Podcast: AI og autonomi forbedrer drift av industrielle anlegg](https://images.gfx.no/1000x333/2796/2796199/AdobeStock_310134003.jpg)
Papir døde ikke
Tidligere fryktet både Aftenposten og Teknisk Ukeblad at stillingskanaler som internett skulle føre til at jobbannonser i papir nærmest opphørte.
– Heldigvis har ikke dette skjedd. På nett når du stort sett bare de aktive jobbsøkerne, men i dagens arbeidsmarked er det viktig å friste også de som bare blar gjennom stillingsseksjonen, sier Rudihagen.