Koronakrisen har fått flere flyselskaper til å sette sine flåter på bakken og fremskynde utskiftingen av de eldre og mest forurensende modellene. Men i stedet for å bli demontert og omsmeltet, kan deler av de brukes som byggemateriale.
I det minste er det planen i Frankrike, der fotballklubben Racing Club de Strasbourg, som spiller i landets beste liga, nettopp har lagt fram planen for hvordan deres hjemmebane Stade de la Meinau skal renoveres og utvides slik at det kan spilles Champions League og andre internasjonale turneringer på stadion.
Bystyret, som eier stadion, har insistert på at det 750 millioner kroner dyre prosjekt må gjennomføres med minst mulig miljøpåvirkning.
Derfor har prosjektgruppen, ledet av arkitektfirmaet Populous, forsøkt å minimere rivingen av dagens stadion og inkludert solceller, regnvannssamling, LED-lys og en forbindelse til et biomassebasert varmeanlegg i sitt forslag.
Flygende fasade
Mest slående er imidlertid fasadekledningen på den nye bygningen, som skal bygges sammen med den sørvendte fasaden på dagens stadion. Solskjermingen på den nye sørfasaden skal bygges av deler av skrogene til 30 avviklede Airbus A340-fly.
– Vi har alltid vært fascinert av de enorme amerikanske flykirkegårdene og den geometriske plasseringen av alle flyene, forklarer François Clément, administrerende direktør i Populous, til designmedia Diéen.
– Det er noe skulpturelt ved måten de er oppstilt på, og størrelsen og proporsjonene på sørsiden av La Meinau ga oss muligheten til å leke med dimensjonene til skrogdelene, sier Clément.
Prosjektgruppen vil bruke den øverste delen av skroget til å lage 30 meter lange og 2,5 meter brede seksjoner. De må monteres på skråstilt i loddrette baner på fasaden slik at de reflekterer lyset inn i bygningen uten å føre til overoppheting.
Byggingen forventes å starte i mai neste år og være ferdig i juli 2025.
Se videopresentasjon av prosjektet:
Denne artikkelen ble først publisert på Ingeniøren.
Seter i «fullbookede» tog står tomme – her er forklaringen