Det er Adresseavisen som har fått tilgang på hva som bevilges over statsbudsjettet av kollektivtrafikkmidler.
«Sammenlignet med 2018 nærmest dobler regjeringen det statlige tilskuddet til Fornebubanen i Oslo og Akershus, Bybanen til Fyllingsdalen i Bergen, Metrobuss i Trondheim og Bussveien på Nord-Jæren. Til disse prosjektene foreslås det over 1,5 milliarder kroner for at folk skal få et bedre kollektivtilbud. Det er lagt til grunn Metrobussen i Trondheim får 5 millioner kroner av denne potten.»
Altså er det ikke snakk om store summene som tilfaller bussprosjektet som skal åpne til høsten neste år.
Etter det Adresseavisen forstår, får Bergen nesten en milliard av potten, Oslo nesten 400 millioner og Stavanger 170 millioner.
Fylkesordfører Tore O. Sandvik mener dette kan handle om at prosjektene er i ulike faser. Han peker også på at Trondheim har valgt en nøktern måte å nå nullvekstmålet på, og viser til at prosjektene i de andre byene koster mye mer.
Les mer på adressa.no.
Vegvesenet har gjennom våren og høsten lyst ut flere kontrakter som omhandler bygging av de nye stasjonene.
Arbeidet går slag i slag, og 3. august neste år må ting være på plass. Da trer nemlig det nye bussanbudet i kraft, og prosjektet er basert på den nye rutestrukturen.
LES OGSÅ: Byggestopp for metrobussholdeplasser i Trondheim - entreprenør melder oppbud