Utbygging av nye olje- og gassfelt endrer kravene til tekniske løsninger og til de materialer som benyttes.
Én utfordring er transport av uprosessert brønnstrøm, hvor innvendig korrosjon i rørene krever oppmerksomhet. Løsningen er å bruke korrosjonshemmende tilsetninger i brønnstrømmen eller rustbestandige materialer i rørene.
Statoil valgte rustfrie materialer i Åsgardutbyggingen. I 1995 startet et samarbeid med japanske stålverk for å utvikle et "lavlegert" rustfritt stål.
Utgangspunktet var martensittiske kromstål, som vanligvis er legert med fra ca. 12 prosent krom. Stålene er også legert med 5-7 prosent nikkel og 2-2,5 prosent molybden. I tillegg er stålenes lave innhold av karbon (0,01prosent) vesentlig, blant annet for å gjøre dem godt sveisbare.
Stålverkene, Technip og Sintef har samarbeidet tett for å komme frem til nye løsninger. Utviklingsarbeidet har frem til i dag medført at mellom 300 og 400 km martensittiske kromstålrør er tatt i bruk på norsk sokkel. Kostnadsbesparelsen for rørinnkjøpene målt mot andre rustfrie materialer er flere hundre millioner kroner.
Men stålene byr på flere utfordringer, bl.a. sprekkfølsomhet ved temperaturer over ca. 100 0C og hydrogenfølsomhet. For sveising stilles strenge krav til hydrogeninnholdet i tilsatsmaterialer for å unngå hydrogeninduserte sprekker. Spenningsgløding har dessuten vist seg å ha en positiv effekt på sprekkfølsomheten ved temperaturer over ca 100 0C.