Nordenga bru skal gi forbindelse mellom Grønland og den nye bebyggelsen i Bjørvika. Over sporene på Oslo S skal kjørebanen og gangbanen bæres av et mellomliggende fagverk. Det får en lengde på 160 meter fordelt på tre spenn. Tverrsnittet blir triangelformet og høyden blir 10 meter på mesteparten av strekningen.
Denne konstruksjonen vil kreve ganske spesielle stålprofiler som det kan være lang leveringstid på i dagens opphetete marked. Vegvesenet valgte derfor å lyse ut stålleveransen på forhånd for å være sikker på at stålet kommer tidsnok. Meningen var å tiltransportere stålet til den entreprenøren som senere får byggekontrakten.
Markedet viste seg imidlertid å være enda mer opphetet enn Vegvesenet trodde. Anleggsstart er ikke planlagt før i midten av november, og Norsk Stål som var eneste anbyder, ville ikke binde seg til en fast pris på grunn av de store svingningene i markedet.
Hvordan Vegvesenet skal løse den nye situasjonen er foreløpig uklart, men Kjell Furre, som har hatt ansvar for prosjekteringen, regner med at man blir nødt til å gå i forhandlinger med Norsk Stål.