Hålogalandsbrua blir Norges nest lengste hengebru. Hovedspennet blir hele 1 145 meter langt. Det er nesten 300 meter lenger enn spennet på Askøybrua, som fortsatt er Norges lengste bruspenn i bruk, og vil bli det til Hardangerbrua åpnes.
Kjørebanen i hovedspennet på Hålogalandsbrua skal avstives med en lukket stålkasse. Den får en total bredde på 18,6 meter. Ikke mindre enn 7 150 tonn stål vil gå med til å bygge kassen.
Det blir bare én bærekabel på hver side av kjørebanen. Hver av dem får en diameter på 47 cm og en lengde på 1621 meter. Total kabelvekt blir 4 200 tonn.
Vekten på hengestenger og fester blir 220 tonn. Kabelforankringene veier 150 tonn til sammen, det gjør også tårn- og spredesadlene.
Oppdraget omfatter og både levering og montering av stålet. Rigg for kabel- og stålarbeider med catwalk og kabelspinneutstyr inngår.
Betongarbeidet på Hålogalandsbrua er utlyst tidligere. Anbudsfristen var opprinnelig satt til 19. april, men er nå utsatt til 15. mai.
Det danske firmaet E. Pihl & Søn har kontrakten på tilstøtende veger. Den er verd 375 millioner kroner.
Hålogalandsbrua skal krysse fjorden Rombaken i Narvik kommune like nord for byen. Etter planen skal den være ferdig i 2017. E6 blir da 18 km kortere enn i dag.