Øvre Sund bru er resultatet av en arkitektkonkurranse. Den skiller seg ut fra de fleste andre bruer ved at kjørebanen er i betong, mens gang/sykkelbanen er en utkraget stålkonstruksjon. Lignende løsninger forekommer på en del eldre bruer, men da består gangbanen gjerne av en smal gitterist som er hengt på lenge etter at brua ble ferdig.
På Øvre Sund bru blir gang/sykkelbanen en 6,6 meter bred konstuksjon som blir svært synlig i landskapet, og som skal tåle å bli sett. Netto areal for gående og syklende er 5,5 meter bredt. Bruas lengde er 148 meter. Total stålvekt er 180 tonn.
Entreprisen omfatter også rekkverk på begge sider av brua og en 2 meter høy levegg av lexan mellom kjørebanen og gangbanen. Dessuten er det en opsjon på LED-belysning i rekkverket. Eiker Grøntmiljø som har kontrakten på anleggsgartnerarbeidet, kan også gi pris på LED-lyset uten å gi anbud på entreprisen som er ute nå.
Stålmontasjen skal være avsluttet i september neste år. Øvre Sund bru åpnes senere på høsten.