Jobben ble utført med flytekranen «Eide Lift». To seksjoner øst for klaffespennet ble sveiset sammen før påske. På den andre siden skal sveisingen være ferdig på mandag.
Det er firmaet Bladt Industries fra Ålborg i Danmark som leverer og monterer stålet. På bruer med overbygning av stål og betong blir kjørebanen vanligvis støpt når stålet er på plass. I dette tilfellet blir kjørebanen montert med kran som prefabrikerte betongelementer, bare asfalten gjenstår når kranen har gjort jobben. Montasjen av betongelementer øst for klaffespennet er godt i gang. «Eide Lift» tar denne jobben også.
Pirbrua blir den siste brua som krysser Nidelva før den møter Trondheimsfjorden. Den var opprinnelig en del av Nordre Avlastningsveg (Naveg), men er nå flyttet til prosjektet E 6 Trondheim-Stjørdal.
2. juli skal brua åpnes. Da blir det mye enklere å kjøre mellom Brattøra og Nyhavna. Full nytte av Pirbrua får man først når Naveg åpnes neste år. Da blir all trafikk mellom de tre havneområdene i Trondheim flyttet vekk fra sentrumsgatene.