Storsatsingen på å gjøre Norge til en enda mer betydelig nasjon innen maritim virksomhet har ikke latt seg stoppe av finanskrisen. Tvert imot er signalene at samholdet i bransjen blir sterkere.
Jobben med å etablere Global Maritime Knowledge Hub i Norge fortsetter med uforminsket styrke. I forrige uke var rundt 50-60 representanter fra akademia og næringsliv samlet hos Det Norske Veritas til nettverkskonferanse. Båndene mellom universiteter, forskere, professorer og næringslivet som sponser professoratene skulle styrkes.
Langsiktighet
Rederiforbundets administrerende direktør, Sturla Henriksen, er overveldet.
– Det ligger mye framtidstro i denne satsingen. Sponsing av opp 20 professorer gir ingen umiddelbar avkastning. Likevel stiller næringslivet opp, rett etter at vi fik finanskrisen i fleisen og tungsinn preger bransjen, sier Sturla Henriksen til Teknisk Ukeblad.
Febersyk
Statssekretær Rikke Lind fra Nærings- og handelsdepartementet trosset feber og sykdom for å vise at myndighetene er med. Staten bidrar med halvparten av pengene til professoratene.
– Dere er noe av det viktigste som skjer, sa Lind, og så ut i salen der Maritime Global Knows 15 professorer, deres sponsorer og andre fra både universiteter, høyskoler og næringsliv satt side om side.
Ba om råd
I stedet for å fortelle salens kompetente miljø hva de skal gjøre, spurte hun: – Hva skal regjeringen satse på? Det blir ikke mer penger til maritim forskning. Vi må heller prioritere. Hva vil dere at vi skal kutte ut og hva skal vi konsentrere oss om?
Noe entydig svar fikk hun ikke, men mange innspill. Deriblant om at miljø, utdannelse og rammebetingelser prioriteres. Nettolønnsordning var også tema.
Klar mot-Meling
Klarest tale sto Jan Fredrik Meling, administrerende direktør i Eidesvik Offshore, for:
– Kutt i noe av forskningen og konsentrer om det som går på miljø. Når dere i år bruker 100 millioner kroner på miljø, så er det en hån mot bransjen. Du må bevilge tre milliarder kroner neste år, sa Meling.
– 100 millioner er en start, sa en litt spak statssekretær, som lovet å ta med innspillene om å prioritere sterkere.
Ikke best i alt
– Bra, sa professor Torger Reve, initiativtaker og drivkraft i det globale kunnskapsnavet.
– Det er helt riktig tenkt av regjeringen, det må spisses. Vi kan ikke være best i alt.
Krevende spørsmål
Tore Ulstein fra Ulstein Gruppen er en av sponsorene. Forrige gang verdens skipsfart gikk inn i krisetider i 2001, startet han Ulstein Design med kun seg selv som ansatt. Mindre enn 10 år etter kan han notere en omsetning på en milliard kroner. Han inviterte designere for å være med på å utvikle nye skipstyper.
– De stilte helt andre spørsmål og utfordret oss. Det er bra, sier Ulstein. Det mest synlige resultatet av motkonjunktursatsingen var X-Bow.
– Det var en suksess vi ikke hadde drømt om. Nye tøffe tider betyr at vi går inn i høysesongen for innovasjon, sier Ulstein.