INDUSTRI

Stålsetter seg i krisetider

FRAMTID: Samlet til nettverksbygging for Global Maritime Knowledge Hub hos Det Norske Veritas. Rederiforbundets Sturla Henriksen (t.v) er opptatt av at rederiene må ha norske sjøfolk, mens statssekretær Rikke Lind ber om hjelp til å prioritere. Jan Fredrik Meling fra Eidesvik Offshore mener miljøsatsingen til regjeringen står til stryk.
FRAMTID: Samlet til nettverksbygging for Global Maritime Knowledge Hub hos Det Norske Veritas. Rederiforbundets Sturla Henriksen (t.v) er opptatt av at rederiene må ha norske sjøfolk, mens statssekretær Rikke Lind ber om hjelp til å prioritere. Jan Fredrik Meling fra Eidesvik Offshore mener miljøsatsingen til regjeringen står til stryk. Bilde: Tore Stensvold
Tore Stensvold
8. feb. 2010 - 08:15
Vis mer

Storsatsingen på å gjøre Norge til en enda mer betydelig nasjon innen maritim virksomhet har ikke latt seg stoppe av finanskrisen. Tvert imot er signalene at samholdet i bransjen blir sterkere.

Jobben med å etablere Global Maritime Knowledge Hub i Norge fortsetter med uforminsket styrke. I forrige uke var rundt 50-60 representanter fra akademia og næringsliv samlet hos Det Norske Veritas til nettverkskonferanse. Båndene mellom universiteter, forskere, professorer og næringslivet som sponser professoratene skulle styrkes.



Langsiktighet

Rederiforbundets administrerende direktør, Sturla Henriksen, er overveldet.

Tore Ulstein - Ulsteinkonsernet
Rederiforbundets administrerende direktør, Sturla Henriksen, er overveldet. NESTE GENERASJON: Tore Ulstein er tredje generasjon i Ulstein-gruppen og vil sikre best mulig grunnlag for neste generasjon. Ulstein sponser ett professorat. Tore Stensvold

– Det ligger mye framtidstro i denne satsingen. Sponsing av opp 20 professorer gir ingen umiddelbar avkastning. Likevel stiller næringslivet opp, rett etter at vi fik finanskrisen i fleisen og tungsinn preger bransjen, sier Sturla Henriksen til Teknisk Ukeblad.



Febersyk

Statssekretær Rikke Lind fra Nærings- og handelsdepartementet trosset feber og sykdom for å vise at myndighetene er med. Staten bidrar med halvparten av pengene til professoratene.

– Dere er noe av det viktigste som skjer, sa Lind, og så ut i salen der Maritime Global Knows 15 professorer, deres sponsorer og andre fra både universiteter, høyskoler og næringsliv satt side om side.



Ba om råd

I stedet for å fortelle salens kompetente miljø hva de skal gjøre, spurte hun: – Hva skal regjeringen satse på? Det blir ikke mer penger til maritim forskning. Vi må heller prioritere. Hva vil dere at vi skal kutte ut og hva skal vi konsentrere oss om?

Noe entydig svar fikk hun ikke, men mange innspill. Deriblant om at miljø, utdannelse og rammebetingelser prioriteres. Nettolønnsordning var også tema.



Klar mot-Meling

Klarest tale sto Jan Fredrik Meling, administrerende direktør i Eidesvik Offshore, for:

Jan Fredrik Meling, adm. dir. Eidesvik Ofshore.IRRITERT:  Jan Fredrik Meling, adm. dir. i Eidesvik Ofshore er frustrert over at regjeringen ikke tar tak i miljøutfordringen. Eidesvik har fire supplyskip på LNG og tester brenselcelle.
Klarest tale sto Jan Fredrik Meling, administrerende direktør i Eidesvik Offshore, for: IRRITERT: Jan Fredrik Meling, adm. dir. i Eidesvik Ofshore er frustrert over at regjeringen ikke tar tak i miljøutfordringen. Eidesvik har fire supplyskip på LNG og tester brenselcelle. Tore Stensvold

– Kutt i noe av forskningen og konsentrer om det som går på miljø. Når dere i år bruker 100 millioner kroner på miljø, så er det en hån mot bransjen. Du må bevilge tre milliarder kroner neste år, sa Meling.

– 100 millioner er en start, sa en litt spak statssekretær, som lovet å ta med innspillene om å prioritere sterkere.



Ikke best i alt

– Bra, sa professor Torger Reve, initiativtaker og drivkraft i det globale kunnskapsnavet.

– Det er helt riktig tenkt av regjeringen, det må spisses. Vi kan ikke være best i alt.



Krevende spørsmål

Tore Ulstein fra Ulstein Gruppen er en av sponsorene. Forrige gang verdens skipsfart gikk inn i krisetider i 2001, startet han Ulstein Design med kun seg selv som ansatt. Mindre enn 10 år etter kan han notere en omsetning på en milliard kroner. Han inviterte designere for å være med på å utvikle nye skipstyper.

– De stilte helt andre spørsmål og utfordret oss. Det er bra, sier Ulstein. Det mest synlige resultatet av motkonjunktursatsingen var X-Bow.

– Det var en suksess vi ikke hadde drømt om. Nye tøffe tider betyr at vi går inn i høysesongen for innovasjon, sier Ulstein.

INTELLIGENTSIA: Mye kunnskap på en plass. 15 professorer, sponsorer og andre betydningsfulle personer i maritim bransje bygger nettverk i Global Maritime Knowledge Hub. I første rekke fra venstre: Sturla Henriksen (Rederiforbindet), Rikke Lind (statssekretær, NHD), Tore Ulstein (Ulsteinkonsernet) og Jan Fredrik Meling (Eidesvik).
INTELLIGENTSIA: Mye kunnskap på en plass. 15 professorer, sponsorer og andre betydningsfulle personer i maritim bransje bygger nettverk i Global Maritime Knowledge Hub. I første rekke fra venstre: Sturla Henriksen (Rederiforbindet), Rikke Lind (statssekretær, NHD), Tore Ulstein (Ulsteinkonsernet) og Jan Fredrik Meling (Eidesvik). Tore Stensvold

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.