Det store bussveiprosjektet som skal bedre framkommeligheten for kollektivtrafikken i Stavanger, går stadig framover. Nå er det klart at Stangeland Maskin skal bygge bussveien på fylkesvei 44-strekningen mellom Diagonalen og Gausel stasjon.
Da tilbudene ble åpnet hadde Stangeland Maskin lavest pris på ca. 277 millioner eks. mva.
Den nye bussveien skal ha to kjørefelt på 3,5 meter, sykkelfelt og fortau på begge sider samt to midtstilte kjørefelt for busser. Lengden på dette er 1300 meter.
Vikingskipene skal flyttes 100 meter – prislappen er på 550 millioner
– Viktig prosjekt
I tillegg omfatter prosjektet blant annet 400 meter kommunale veier, 300 meter private adkomstveier, to kulverter på tilsammen 65 meter, samt murer, støyskjermer og arbeid med vann- og avløsledninger og kabler. Rogaland Fylkeskommune er byggherre for prosjektet.
– Det er en gledens dag sier daglig leder Tommy Stangeland. Det var viktig for oss å befeste vår posisjon som ledende, og det gir godt med arbeid i tiden fremover. Kontrakten er den største som er utlyst i Rogaland hittil i 2020.
Prosjektet har oppstart august 2020, og skal ferdigstilles innen 31. mars 2023.
Utsira Nord: Kan ta i bruk en helt ny type havvindturbin
Brukte fire uker på tilbudet
Prosjektutviklere Einar Joa og Glenn Time har jobbet daglig med tilbudet i fire uker.
–Vi har solid erfaring internt som gjør at vi sammen finner gode løsninger.Løsningene er nemlig nøkkelordet for å treffe med prisen i et stramt markedm sier Time.
Prosjektet gir arbeid til mellom 10-20 ansatte i hele byggeperioden, i tillegg til alt som tildeles av UE-kontrakter.
– Det blir mange kortreiste leveranser innen betong- asfalt og fundamenteringsfagene sier Joa.
Alt av underleverandører blir lokale. Disse kontraktene tildeles av prosjektet før sommeren.
Nye Mossetunnelen: Store forsinkelser – entreprenøren risikerer dagbøter