FYLKESVEI 44

Stangeland skal bygge kollektivfelt for 277 millioner

Går i gang med ny strekning av bussveiprosjektet i august.

Bussene i Stavanger skal få bedre framkommelighet gjennom det store bussveiprosektet Rogaland fylkeskommune er i ferd med å gjennomføre i byen.
Bussene i Stavanger skal få bedre framkommelighet gjennom det store bussveiprosektet Rogaland fylkeskommune er i ferd med å gjennomføre i byen. Illustrasjon: Multiconsult
12. juni 2020 - 06:11

Det store bussveiprosjektet som skal bedre framkommeligheten for kollektivtrafikken i Stavanger, går stadig framover. Nå er det klart at Stangeland Maskin skal bygge bussveien på fylkesvei 44-strekningen mellom Diagonalen og Gausel stasjon.

Da tilbudene ble åpnet hadde Stangeland Maskin lavest pris på ca. 277 millioner eks. mva.

Den nye bussveien skal ha to kjørefelt på 3,5 meter, sykkelfelt og fortau på begge sider samt to midtstilte kjørefelt for busser. Lengden på dette er 1300 meter.

Osebergskipet pakket inn i stålrigg under ombygging av museet. Det nye museet blir omtrent tre ganger så stort som det gamle.
Les også

Vikingskipene skal flyttes 100 meter – prislappen er på 550 millioner

– Viktig prosjekt

I tillegg omfatter prosjektet blant annet 400 meter kommunale veier, 300 meter private adkomstveier, to kulverter på tilsammen 65 meter, samt murer, støyskjermer og arbeid med vann- og avløsledninger og kabler. Rogaland Fylkeskommune er byggherre for prosjektet.

– Det er en gledens dag sier daglig leder Tommy Stangeland. Det var viktig for oss å befeste vår posisjon som ledende, og det gir godt med arbeid i tiden fremover. Kontrakten er den største som er utlyst i Rogaland hittil i 2020.

Prosjektet har oppstart august 2020, og skal ferdigstilles innen 31. mars 2023.

Etter at testperioden med pilot nummer to i Vatsfjorden er over, sikter World Wide Wind mot bygging av en større demo-turbin med effekt på 2,4 MW. Teknisk sjef Rune Strømquist, til venstre, her sammen med Stian Valentin Knutsen.
Les også

Utsira Nord: Kan ta i bruk en helt ny type havvindturbin

Brukte fire uker på tilbudet

Prosjektutviklere Einar Joa og Glenn Time har jobbet daglig med tilbudet i fire uker.

–Vi har solid erfaring internt som gjør at vi sammen finner gode løsninger.Løsningene er nemlig nøkkelordet for å treffe med prisen i et stramt markedm sier Time.

Prosjektet gir arbeid til mellom 10-20 ansatte i hele byggeperioden, i tillegg til alt som tildeles av UE-kontrakter.

– Det blir mange kortreiste leveranser innen betong- asfalt og fundamenteringsfagene sier Joa.

Alt av underleverandører blir lokale. Disse kontraktene tildeles av prosjektet før sommeren.

Til tross for omfattende etterinjiseringsarbeid har ikke entreprenøren klart å bygge tunnelen så tett som kontrakten setter krav om. Her inne i Mossetunnelen.
Les også

Nye Mossetunnelen: Store forsinkelser – entreprenøren risikerer dagbøter

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.