Det skal bli slutt på at rådgivende ingeniører kun tenker fag og konkurrerer om hvem som kan lage den beste brua.
Nå vil RIF presentere medlemmene for et kursopplegg for salg og markedsføring, ifølge Siri Legernes, adm.dir i Rådgivende Ingeniørers Forening.
Lov og orden
Som Teknisk Ukeblad tidligere har skrevet, klarer de ikke selge sine tjenester for mer enn snaut 800 kroner timen.
Bak et slikt opplegg lurer konkurranselovgivningen.
– Jeg har bedt om en juridisk vurdering, sier hun og vil ikke gå i fellen. Legernes regner med å presentere et opplegg til første styremøte. – Om interessen er der kan vi starte allerede til høsten.
Riktig eller gal pris
– Men det er den enkelte bedrifts fordømte plikt å selge sine tjenester til best mulig pris, det kan aldri RIF gjøre for dem, understreker Legernes.
Ideen til slike kurs har Legernes fra den biritske søsterorganisasjonen Association for Consultancy and Engineering, ACE, som har kjørt slike kurs i en årrekke.
– Forskjellene i England er betydelige i forhold til hva andre sammenlignbare rådgivere selger sine tjenester for, bekrefter Andy Walker. pressetalsmann for ACE.
Kritisk til oppdragsgivere
Samtidig er Legernes sterkt kritisk til holdningene i Statens Vegvesen, Statsbygg og Jerbaneverket for manglende vilje til å vurdere annet enn pris.
– Nedover i systemet sitter det mange som er nærmest angsbiterske og redde og ikke vurderer noe annet enn pris.
Pris ikke alt
Hun roser ledelsen i de statlige organisasjonene for å erkjenne at pris ikke er alt, men etterlyser en strategi for at dette skal sildre nedover i organisasjonene.
– Det blir ofte en kamp om å levere minst mulig. Det er hele byggenæringen preget av. Samtidig klager våre oppdragsgivere over at de ikke får den kvaliteten de ønsker og kommer til RIF for å klage på kvaliteten. Jeg er overbevist om at det er en sammenheng mellom billige tilbud og dårlig kvalitet, sier Legernes.