Pendlere på Vestfoldbanen kan ifølge samferdselsminister Liv Signe Navarserte glede seg til raskere reisetid, flere tog og angiveligvis mer punktlig togtrafikk på Vestfoldbanen i framtiden.
I ettermiddag inviterte tre statsråder til pressekonferanse i Vestbanehallen i Oslo.
På agendaen sto avklaring og opplegg for videre utbygging av Vestfoldbanen.
![HP Norge](https://images.gfx.no/80x/2757/2757793/hp%2520logo.png)
![](https://images.gfx.no/cx0,cy1244,cw8192,ch2731,2000x/2848/2848258/hp_day4_roz_ambiente_maja_0384_shot_086%2520(1).jpg)
3-4 minutter
- Jeg er glad for at regjeringen har bestemt at det i statsbudsjettet for 2009 skal bevilges midler til å sette i gang utbygging av dobbeltspor på den 7,7 kilometer lange strekningen Barkåker - Tønsberg på Vestfoldbanen, sier samferdselsminister Liv Signe Navarsete i en pressemelding.
Utbyggingen skal gi økt kapasitet, raskere reisetid; som for eksempel redusert reisetid på 3-4 minutter mellom Tønsberg og Oslo, samt mer punktlig togtrafikk, spesielt for invercity-togene.
Utbyggingskostnadene er estimert til 1,37 milliarder kroner. Jernbaneverket har fått beskjed om å begynne prosjekteringen allerede nå.
Flere spor følger
- Å legge til rette for at flere kan reise kollektivt, særlig i de folketette områdene av landet, er en uttrykt målsetting for regjeringen. Derfor har vi satset målrettet for sammenhengende oppbygging av viktige strekninger som Lysaker - Sandvika og Stavanger - Sandnes, og avventet oppstart av nye prosjekter for å holde rasjonell framdrift og ferdigstille de prosjektene som allerede er satt i gang.
Finansminister Kristin Halvorsen og nærings- og handelsminister Dag Terje Andersen var tilstede på pressekonferansen for å understreke regjeringens felles satsing.