Denne uka fikk Rv. 4 prosjektet i Statens vegvesen startordre fra Utbyggingsdirektør Kjell Inge Davik: Start planleggingen av den nordligste strekningen av Rv. 4 Oslo-Mjøsbrua med sikte på byggestart så tidlig som mulig.
Vil samarbeide om god plan
Statens vegvesen mener det er flere grep som gjør det mulig å gjennomføre en effektiv og god planlegging av den ulykkesutsatte riksvegen med stor trafikk.
- Dette er mange utfordringer som skal løses underveis for å lage en robust og god plan i møtet mellom riksveg, naboer og overordna spørsmål som jordvern, miljø, framkommelighet og byutvikling, sier planleggingsleder Jon Rabben Lundby i Statens vegvesen, Rv.4/E16 Valdres.
Vegvesenet ønsker derfor en dialogbasert planlegging sammen med høringspartene for å unngå tidkrevende innsigelser. Erfaringene fra Skype og Teamsmøter i koronatiden gjør at det blir enklere å gjennomføre nødvendige avklaringsmøter underveis i planleggingen.
- Får vi til dette kan vi jobbe parallelt med flere av planene, sier Rabben Lundby.
Tradisjonell vegplanlegging kan være tidkrevende med korrespondanse og innsigelser mellom fylkeskommunen, fylkesmannen, NVE og vegmyndighetene. I tillegg skal naboene som blir berørt av den nye vegen få skikkelig behandling.
Se til Valdres
Rabben tar med seg erfaringer fra E16 i Valdres. Der har Vegvesenet sammen med flere kommuner fått vedtak på reguleringsplan i ekspressfart. Vegvesenet har der kunne spille på entreprenøren som slik kunne ha byggeplanen klar omtrent samtidig med at kommunene vedtok reguleringsplanene.
- Det kan være en god løsning å dele strekningen inn i flere reguleringsplaner. Da kan vi starte utbyggingen etter hvert som vi får vedtak av reguleringsplanene i Gjøvik kommune. En forutsetning for dette er at Stortinget følger opp med finansiering, sier Rabben Lundby.