Det melder Nye Veier selv i en pressemelding.
– Det viktigste med møtet var å få forankret målsettingen om ferdig firefelts E6 til Øyer i 2025, samt å bli enige om en fremdriftsplan for bompengeprosessen. Vår nye ambisjon er sammenhengende utbygging av E6 gjennom Innlandet, sier Øyvind Moshagen, prosjektdirektør i Nye Veier E6 Innlandet, i pressemeldingen.
Håper på vedtak i år
Ordførere og rådmenn fra Ringsaker, Gjøvik, Øyer og Lillehammer deltok på møtet, sammen med begge fylkesordførere og politisk ledelse av samferdselsområdene.
– Vi fikk veldig tydelige signaler fra deltakerne om at de skal sørge for en effektiv fremdrift som ikke skal forsinke byggestart. Hvis alt klaffer legger vi frem et endelig bompengeopplegg for kommunene i høst med påfølgende behandling i fylkestingene. Ved lokale og fylkeskommunale vedtak tidlig på høsten vil det kunne være mulige å se for seg vedtatt bompengeproposisjon allerede i 2018 eller senest i løpet av våren 2019, sier Moshagen.
Flere bompengekrav
– Det er tydelige krav om at det må være sammenheng mellom nytte av veien og bompengebetaling. Kryssubsidiering tillates ikke. Det er også klart at innkrevingstiden er 15 år og at sidevegsbommer kun kan benyttes meget unntaksvis, fortsetter han.
Bompengeproposisjonen skal inneholde et samlet finansieringsopplegg for hele strekningen fra Moelv til Øyer sør. Proposisjonen skal inneholde forventet kostnad, trafikkgrunnlag, antall bommer inkl. plassering og takster samt en utbyggingsstrategi. Det er fylkeskommunene som stiller garanti for bompengefinansieringen.
E6 Moelv – Øyer sør inngår i Nye Veiers utbygging av 83 km firefelts E6 fra Kolomoen til Øyer.