- Statens vegvesen henger etter

Asfaltdirektør Joar Caspersen i NCC etterlyser sterkere miljøfokus hos Statens vegvesen og mer etterspørsel etter lavtemperaturasfalt.

Green Asphalt production
Green Asphalt production Foto: Joakim Kröger
Redaksjonen Våre Veger
29. nov. 2017 - 10:15

NCC Industry har doblet produksjonen av sin LTA-asfalt NCC Green Asphalt denne sesongen. Av den totale produksjonen så langt i år er 33 prosent NCC Green Asphalt.

Asfaltdirektør Joar Caspersen er svært godt fornøyd med utviklingen og ønsker å øke produksjonen av lavtemperaturasfalten ytterligere, men det krever at bransjen er med på utviklingen.

NCC Industry har de siste årene gjort investeringer på asfaltfabrikkene og de fleste kan nå produsere selskapets LTA-asfalt NCC Green Asphalt. Men Caspersen understreker at Statens vegvesen må legge til rette for at LTA kan legges i de statlige dekkekontraktene. Nye veier, med de store veiprosjektene, er også en viktig aktør Caspersen mener må bli klarere i krav om LTA.

Hindrer en videre utvikling i bruken av LTA

NCCs asfaltssjef Joar Caspersen
NCCs asfaltssjef Joar Caspersen

- Vi opplever at Statens vegvesen henger etter og dermed hindrer en videre utvikling i bruken av LTA. Det er avgjørende for ytterligere vekst i volumet at det i de statlige dekkekontraktene kreves LTA. Det er i disse kontraktene det store volumet ligger og dermed mulighetene for å øke produksjonen, sier Joar Caspersen.

Han mener ingen ting er i veien for at Statens vegvesen og Nye veier nå kan stille krav til asfaltentreprenørene. Kvaliteten er den samme som for tradisjonell asfalt og de som nå ikke har asfaltfabrikker som kan produsere LTA, kommer ikke til å gjøre noe før kravene kommer.

- Uten at de største aktørene tiller krav vil det ikke skje så mye neste sesong, mener Caspersen.



Arbeidsmiljøet ansvar for alle

Arbeidstilsynet har vært på banen tidligere og Caspersen forventer at de vil følge opp med tiltak for å gi asfaltarbeideren bedre arbeidsforhold.

- Vi har et ansvar for våre asfaltarbeidere, men Statens vegvesen og Nye Veier AS har også et ansvar i forbindelse med hvilke krav de stiller til leverandøren.

NCC hadde som mål at 30 prosent av produksjonen i 2017 skulle være NCC Green Asphalt. Det er en dobling i forhold til forrige sesong. Legges forholdene til rette for bruk av NCC Green Asphalt vil selskapet øke denne produksjonen betydelig også neste sesong.



Kulturbygging

Caspersen understreker også at det internt er jobbet godt med å skape en kultur som bidrar til økt produksjon av NCC Green Asphalt. Han opplever at fra å være mer eller mindre skeptiske er organisasjonen nå veldig motiverte for å øke produksjonen og på den måten være en viktig bidragsyter til både bedre arbeidsmiljø og reduksjon av Co2-utslippet.

- Vi har ambisjoner om å nærme oss 50 prosent allerede neste sesong. Da er vi avhengige av å ha motiverte ansatte som er med på å drive utviklingen av NCC Green Asphalt videre. Vi har nå den aksepten. Vi er klare for å øke vår produksjon av LTA, sier Caspersen.

Han opplever at kommunene har vist stor interesse for NCC Green Asphalt og den CO2-gevinsten som ligger i der. NCC fortsetter derfor å investere etter sine planer og ønsker å nå en andel på 50 prosent NCC Green Asphalt neste år.

- For oss er dette viktig i forhold til arbeidsmiljøet for våre egne ansatte, men også for å nå våre ambisjoner om å redusere C02-utslippet med 50 prosent i 2020 i forhold til CO2-utslippet i 2015, avslutter Joar Caspersen.

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.