Det var i 2016 at regionen tok i bruk såkalt hulromsmåling av asfalt. Kåre Nygård i Statens vegvesen, forteller til veier24, at de har hatt så gode erfaringer med denne metoden at de nå vil benytte den på flere strekninger i Nord-Norge.
– Denne metoden gir et flatedekkende resultat og er mer helhetlig, forteller han.
Problemstrekninger
Ifølge Nygård vil denne målingen lettere avdekke hva som ødelegger veiene. På grunn av høy piggdekkandel i landsdelen, ønsker de å finne ut om det er piggdekk, materialkvalitet, eller andre ting som fører til slitasjen på vei.
Målingene skjer etter at nytt dekke er lagt denne sommeren, og det er satt en frist på at de må gjøres senest innen fire uker etter at arbeidet er ferdig. Dette for at dekket skal være minst mulig deformert av trafikk.
Den første testen i 2016, ble gjort på innfartsåren til Tromsø. Denne skal også under lupen i år, i tillegg skal strekninger i Øst-Finnmark og Hålogaland måles med GPR.
LES OGSÅ: Asfalttykkelsen på bruer skal kartlegges
God metode
Kåre Nygård mener at måling ved hjelp av GPR er en bedre metode en måling ved hjelp av såkalt PQI (Pavement Quality Indicator) og isotopmåling. Det går også fram av en rapport skrevet av Nygård tidligere i år.
– GPR er i likhet med andre indikasjonsmålere en ikke destruktiv metode for bestemmelse av hulrom etter asfaltering. Det oppnås et flatedekkende resultat som lett kan plottes, imotsetning til punktspesifikke måleresultater som f.eks. PQI og isotopmålere gir. Det er også en fordel ved at det ikke befinner seg personell ute i vegbanen under måling som er en HMS-gevinst som vanskelig kan prissettes, heter det i rapporten, som du kan lese i sin helhet her.
Lyser ut selv
I rapporten fremgår det også at da man skulle gjøre liknende målinger i fjor, fikk asfaltentreprenørene ansvaret for å hente inn tilbud fra firma med kompetanse og utstyr til slik. Dette fungerte ikke tilfredsstillende, og Statens vegvesen har i år selv tatt jobben.
I 2016 var det finske Roadscanners OY som utførte oppdraget. Fredag var det anbudsåpning på årets runde, og det ser ut til at det er selskapets norske avdeling som ser ut til å kunne få jobben.
I anbudsprotokollen fremgår det at to firma har levert anbud. Lavest er Roadscanners Norway AS. De vil ha 583.128 kroner for jobben, mens Terratec AS har levert et tilbud på 935.237.