Et av de fem toppmålene i Statens vegvesen sin virksomhetsstrategi handler om å øke digitaliseringen og øke graden av digitalisering på prioriterte aktiviteter i etaten, skriver Vegvesenet på sine hjemmesider.
Problemene fortsetter på Hålogalandsbrua
Vegvesenets strategiske retning
For å lykkes med å bli en heldigital virksomhet skal vi fokusere på følgende områder:
- Fremtidens digitale vei
- Heldigital verdikjede for vei
- Digitale nyttetjenester til kundene
heter det videre.
Tar i bruk den digitale skyplattformen ServiceNow
Nå er Vegvesenet i gang med et storstilt prosjekt der hensikten er å digitalisere både interne og eksterne prosesser for å gi bedre oversikt og flyt i både saksgang, kommunikasjon, trafikk og kjøretøy, nettsider og digitale tjenester. Alt ved hjelp av digitaliseringsplattformen ServiceNow.
Vi har vært gjennom to anbudsrunder. Først en for utvelgelse av plattform. Deretter en for å finne den best egnede samarbeidspartneren for dette omfattende prosjektet. Og forventningene er høye, forteller IT-direktør i Statens vegvesen, Lars Kalfoss, til Veier24.
ServiceNow ble i 2021 valgt som verktøy etter det Kalfoss beskriver som en hard konkurranse. Den digitale plattformen blir omtalt som «en skybasert løsning for digitalisering og automatisering av arbeidsflyt og prosesser – samlet på en plattform». Leverandør til Vegvesenet var Sopra Steria. Selskapet presenterer seg selv som Norges ledende konsulentselskap innen digitalisering, innovasjon og bærekraft.
Samme selskap trakk det lengste strået to år senere i en like hard konkurranse om å bli Vegvesenets samarbeidspartner i arbeidet med å implementere plattformen innen etaten.
Kan utvikle egne løsninger på plattformen
Statens vegvesen har gitt Sopra Steria i oppdrag å etablere ServiceNow som digitaliseringsplattform for hele etaten i det som kalles Flyt-prosjektet. Ved å bruke ServiceNow som digitaliseringsplattform, viser Statens vegvesen at de ligger i forkant. De kan både ta i bruk eksisterende løsninger i ServiceNow og lage nye på plattformen. ServiceNow har et «LowCode/NoCode»-konsept som betyr at de raskt og enkelt kan utvikle prosesser og tjenester som gir verdi for organisasjon og innbyggere, sier direktør for transportsektor i Sopra Steria, Ann-Kristin Skarbøvig på firmaets hjemmesider.
Kostnad på flere hundre millioner kroner
Etaten putter betydelige midler inn i prosjektet, som ifølge Kalfoss startet opp innenfor IT-divisjonen. For en 15-års bruksavtale på ServiceNow må Vegvesenet punge ut med 15 millioner kroner i året - til sammen 225 millioner kroner. Konsulentbistanden fra Sopra Steria i forbindelse med implementering og utvikling handler om opptil 10 årsverk – foreløpig over noen år.
Slik oppnår vi både å få mer for pengene og få en enklere hverdag for innbyggere, næringsliv og etaten, sier Kalfoss.
Avdekket over 1800 regelbrudd – kastes ut av milliardprosjekt