Det betyr med andre ord at Vegvesenet vil ha en sammenhengende utbygging av E18-strekningen fra Lysaker til Ramstadsletta i Akershus.
– Den avtalte etappedelingen fra revidert Oslopakke 3-avtale i fjor har langt flere ulemper og høyere kostnad enn det som ble forutsatt og antatt. Vi kan ikke forsvare en etappedeling på Strand, sier veidirektør Terje Moe Gustavsen i en pressemelding mandag.
Det er i tråd med Nasjonal transportplan, som ble offentliggjort ved begynnelsen av april, der regjeringen med støtte fra KrF og Venstre gikk ut fra at hele strekningen skulle bygges ut uten opphold.
I Oslopakke 3-avtalen politikerne i Oslo og Akershus til slutt ble enige om og la fram i fjor sommer, var det imidlertid lagt opp til et kompromiss der første etappe av E18 Vestkorridoren skulle være Lysaker – Strand med tverrforbindelse til Gjønnes og Fornebu. De ble imidlertid ikke enige om hvordan den andre etappen skulle gjennomføres.
I sin vurdering påpeker Vegvesenet at en slik inndeling vil medføre ekstra miljøbelastning, i form av støy og mer luftforurensing mellom Strand og Ramstadsletta ettersom Høviktunnelen ikke bygges.
De påpeker også at kompromissløsningen innebærer dobbelt så lang byggetid, at flere hus må rives, og en ekstrakostnad på om lag 200 millioner kroner.
(©NTB)