Hafslund Nett har i dag to kabelsett på strekningen Smestad-Sogn i dag, bygget i henholdsvis 1955 og 1977.
Disse skal fases ut, og Statnett skal bygge, eie og drifte de nye kablene på strekningen.
Som Teknisk Ukeblad tidligere har omtalt, vurderer selskapet om de skal legge kablene i nye grøfter, eller om de skal bygge tunnel.
En tunnel blir i tilfelle fire kilometer lang, og stor nok til at man kan komme inn med lastebil for å drive tunnelen raskt. Legges kabelen i grøft, blir den om lag fem kilometer lang.
Les også: Dette er den typiske eieren av et solvarmeanlegg
Grunt fjell
I sommer har Statnett gjennomført prøveboringer for å finne ut om fjellet på strekningen er godt nok til å bygge tunnel. Boringen ble gjort av Norconsults leverandør Fältgeoteknik med en liten borerigg.
Hullet var kun fem centimeter i diameter, og ble fylt igjen etterpå. Arbeidet ble avsluttet siste uken i august, og konklusjonen er positiv.
– Vi fant ut at det er mulig å bygge tunnel, vi fant fjell ganske grunt. Nå har vi data om svakhetssoner i berget, og har ikke avdekket noe som var verre enn det vi hadde trodd på forhånd. Det er kanskje heller litt bedre, sier Statnetts prosjektleder for Smestad-Sogn-forbindelsen, Kjell Rønningen, til Teknisk Ukeblad.
Statnett skal nå, med hjelp av Norconsult, jobbe parallelt med både grøftealternativet og tunnelalternativet fram mot en konsesjonssøknad.
Begge alternativene skal utredes fullt ut med kostnadsestimater, tidsplaner for gjennomføring, risikoanalyser og lister med faktorer som ikke er kostnadsberegnet.
Først når dette arbeidet er ferdig, tar Statnett endelig beslutning om hva de skal søke konsesjon om, opplyser Rønningen.
Les også: Her reises Norges nyeste vindpark
Ferdig i vinter
Arbeidet med grøftealternativet har tatt noe lenger tid enn antatt. Opprinnelig var planen å levere konsesjonssøknad i løpet av høsten. Nå tar Statnett sikte på å levere søknaden rundt årsskiftet eller tidlig på nyåret.
– Det har vært noe mer arbeidskrevende enn antatt å lete seg fram til en god trasé i gatesystemet mellom Smestad og Sogn. Arbeidet består i å finne det settet med gatestubber som gir minst problemer samlet sett, uten at det blir for langt.
– Kan grøfteløsningen bli enda lenger enn dere hadde trodd?
– Nei, det blir innenfor samme lengde. Spørsmålet er om vi skal gå i en gate eller i parallelgaten, forskjellen blir kun få meter. Dette er et detaljarbeid, og det skal gjøre at vi får sikre kostnadsestimater til konsesjonssøknaden, sier Rønningen.
Les også:
Denne radiochipen forsyner seg selv med strøm