I dag lanserte Statnett sin årlige nettutviklingsplan. Selskapets hovedbudskap er stø kurs og at de som varslet i fjor ser for seg å investere 5-7 milliarder kroner i året i tiden framover.
En av de få endringene fra fjorårets plan gjelder kraftlinjen fra Ofoten og fram til Hammerfest.
2022
I fjor ble det anslått at linjen ville få konsesjon i 2013 og trenge 5-6 år på å bli bygget. Dermed ville den ifølge Statnetts plan i verste fall ikke ble ferdig før i 2019.
I årets plan heter det at man regner med å få konsesjon i 2014, og at man beregner hele seks til åtte år på å få den bygget.
Dermed vil den ifølge planen i verste fall ikke stå ferdig før i 2022.
Les også: Tord Lien vil ha dyrere strøm
Usikkerhet
Bakgrunnen for endringen er ifølge Statnett at Statoil i fjor høst utsatte utvidelsen av Snøhvit (tog 2) på ubestemt tid.
Dessuten er flere kraftkrevende gruveprosjekter utsatt eller det er uavklart om de blir bygget.
Det er også ifølge Statnett svært usikkert hvor mye strøm petroleumssektoren i Barentshavet vil trenge i framtiden.
– Mye av tidsplanene vi presenterte sist var drevet av å skulle være i tide til å kunne forsyne Melkøya. Når det tidspresset ikke lenger blir like åpenbart, er vi mer opptatt av å gjennomføre denne enorme byggejobben på en kostnadseffektiv og trygg måte, sier konserndirektør Gunnar G. Løvås i Statnett til Teknisk Ukeblad.
For han minner om at forbindelsen mellom Ofoten og Hammerfest er over 500 kilometer lang.
– Det er nå rasjonelt å ta det litt mer varsomt i framrykkingen. Det ligger ikke en nedprioritering av Nord-Norge i dette, understreker Løvås.
Les også: Finnmark vil presse Statnett
Billigere
– Blir det mye billigere å bygge uten tidspresset?
– Jeg kan ikke gi noe tallestimat på det, men det vil legge til rette for en mer rasjonell gjennomføring. Det har å gjøre med hvor mange entreprenører man må ha og hvor mye man må bygge i ugunstige byggesesonger. Vi er opptatt av samfunnsøkonomien og at ikke bygge større og tidligere enn strengt tatt nødvendig, sier Løvås.
Statnett varsler imidlertid i sin plan at de gjenopptar planarbeidet for linjen fra Skaidi, sør for Hammerfest, og østover til Varangerbotn, for at linjen skal kunne bygges om det viser seg at det blir behov for kraften.
Les også: