De eksisterende ringkablene i Oslo mellom Smestad, Sogn og Ulven (se kart) er så gamle at de truer forsyningssikkerheten og må skiftes ut.
Teknisk Ukeblad har tidligere omtalt at Statnett vurdererte å legge de nye kablene mellom Sogn og Smestad i tunnel.
Nå har Statnett bestemt seg for å gjøre nettopp dette, istedenfor å legge den i grøft. I dag sendte de søknaden til Norges vassdrags- og energidirektorat (NVE).
«Byggingen av egen tunnel gir størst sikkerhet, gjør vedlikehold og reparasjoner enklere, gir større fleksibilitet, påvirker omgivelsene mindre, og er totalt sett mer lønnsomt og tidsbesparende sammenlignet med å etablere en ny grøft», skriver Statnett i sin søknad, som Teknisk Ukeblad har sett.
Les også: Nå produserer denne gamle fisketråleren strøm
Tenker på fremtiden
Tunnelen har også fordelen at det blir enklere med beredskap og reparasjoner enn om man hadde lagt kabelen i grøft. Dessuten vil det være enklere å legge nye kabler når levetiden på kablene som nå skal legges går ut eller hvis det blir behov for et tredje kabelsett.
– Det er ikke bare neste generasjon kraftsystem vi her bygger, vi legger også til rette for flere generasjoner, sier Statnetts prosjektleder for Smestad-Sogn-forbindelsen, Kjell Rønningen til Teknisk Ukeblad.
Arbeidet starter så raskt Statnett får gyldig konsesjon.
– Får vi konsesjon i 2016, vil vi ha ledningen i drift i 2019, sier Rønningen.
– Vil de gamle kablene holde lenge nok?
– Hensynet til det er en av fordelene med tunnelalternativet. Med tunnel er gjennomføringstiden ett år kortere enn med grøft, sier Rønningen.
Les også: Japanerne skriker etter ren energi - nå vil de hente den fra Finnmark
Halv milliard
Alternativet med grøft ville ifølge konsesjonssøkanden tatt fire år å bygge, mens tunnelalternativet kun tar to og et halvt til tre år.
Statnett beregner tunnelalternativet til å koste 470-550 millioner kroner, mens grøftealternativet ville kostet mellom 440 og 520 millioner kroner.
Den nye kabelforbindelsen mellom transformatorstasjonene Smestad og Sogn vil være ca. 4,5 km lang, og består av to kabelsett som hver består av tre kabler.
Kabeltypen er plastisolerte PEX-kabler med kobberleder. Til å begynne med skal anlegget drives på 300 kV, men spenningen skal senere økes til 420 kV når resten av nettet i Oslo er klart for det.
Tunnelen vil ligger mellom 35 og 80 meter under overflaten. Den får et tverrsnitt på 25-30 kvadratmeter, og får én kjørebane bred nok til en lastebil.
Forkastet TBM
Tunnelen skal drives med tradisjonell sprengning. Tunnelboremaskin (TBM) er vurdert, men forkastet.
– Traséen er for kort, det ville ikke være lønnsomt. Man må ha litt plass på siden av kjørebanen. Da måtte man gått opp i diameter med tunnelboremaskin. Dessuten må man bygge snuplasser underveis, og da må man likevel sprenge, sier Rønningen.
Det er ifølge Statnett stor tetthet med energibrønner i området. Det finnes imidlertid ikke noe komplett offentlig register over slike brønner, og Statnett har ikke fullstendig oversikt over hvor brønnene er.
Derfor vil Statnett sende ut en informasjonsbrosjyre og be alle som har energibrønn eller vannforsyningsbrønn i nærheten av tunnelen om å ta kontakt.
Les også: Skal bytte 630.000 strømmålere i Oslo, Akershus og Østfold
Vurderer ny tunnel
Statnett har også startet planleggingen av arbeidet med å skifte ut kablene mellom Sogn og Ulven. Også der vil de vurdere å bygge tunnel, og muligheten for å gjennomføre de to prosjektene samlet for å kunne samordne anleggsarbeidene.
Selskapet har ikke vurdert å legge kablene i en felles tunnel med t-banen.
– Det ville ikke gå av beredskapsmessige hensyn, sier Rønningen.
Den eksisterende kabelforbindelsen eies av Hafslund Nett. Den tas ut av drift når Statnetts nye anlegg settes i drift.
Statnett søker samtidig om å bygge ny transformatorstasjon på Smestad. Den blir gassisolert (SF6), noe som innebærer at den blir langt mindre enn de gamle luftisolerte anleggene.
Les også: Se hvordan kloakk fra 4,5 millioner amerikanere forvandles til gjødsel og strøm