I starten av august ble den første inspeksjonen av en fakkel i drift på norsk sokkel gjennomført på Sleipner A. Inspeksjonen ble gjennomført med et fjernstyrt helikopter fra Cyberhawk.
Det var Statoils sjef for norsk sokkel, Øystein Michelsen, som nevnte den relativt nye teknologien under Offshore drift og vedlikehold-konferansen i Bergen.
Første gang på norsk sokkel
Den ordinære måten å inspisere fakler på, foregår gjennom fysisk klatring gjennom leidere til toppen av fakkelbommen.
– Teknologien har ikke erstattet ordinær inspeksjon så langt, men vurderes som et aktuelt alternativ som nå er testet ut gjennom piloter både på landanlegg og sokkel. Den ordinære inspeksjonen gjøres med fallsikring og vurderes ikke som en HMS-risiko, understreker pressetalsmann for norsk sokkel, Ørjan Heradstveit.
Cyberhawk har tidligere inspisert fakler for Statoil sine landanlegg på Kårstø og på Melkøya, men dette var første gang en inspeksjon ble gjennomført offshore.
Inspeksjonsrapporten tar utgangspunkt i omkring 1000 stillbilder, 20 minutter video, samt termografi av fakkeltippene.
– Rapporten gir et meget godt bilde av tilstanden på fakkeltippene og strukturen, sier Heradstveit.
Han forklarer at det i forkant av denne inspeksjonen ble gjort analyser og identifiseringer, Hazid og Hazop, med deltakelse fra plattformorganisasjonen, inspeksjon, teknisk og operasjonell sikkerhet, samt flysikringsstaben.
– Det ble også foretatt avklaringer mot Luftfartsverket og Nasjonal sikkerhetsmyndighet, sier pressetalsmannen.
Les også: Her testes Norges nye super-drone
Unngår produksjonstap
Den nye inspeksjonsteknologien kan representere en betydelig endring ved fakkelinspeksjoner, da man ved bruk av fjernstyrte helikoptre kan gjøre inspeksjoner nuten å stenge ned fakkelsystemet.
– Tilkomst til fakkelen på Sleipner A er ikke rett frem. Selv når Sleipner A er nedstengt for vedlikehold går det fortsatt gass fra Troll og Langeled til Zeebrugge, Easington og Draupner over Sleipner riser. For å entre fakkelen for inspeksjon måtte denne gass-strømmen stanses. Alternativet ble inspeksjon med et fjernstyrt helikopter med fakkelen i drift, sier Heradstveit, og forklarer;
– Det viktigste med metoden er at inspeksjon nå kan gjøres uten nedstenging av fakkelsystemet, samt at det gir oss en god indikasjon på om fakkeltipp må repareres eller skiftes som en del av det tre-årlige vedlikeholdsprogrammet. Vi vil da kunne ha klart reservedeler, mannskap og helikopter og dermed unngå et større produksjonstap.
Noe av bakgrunnen for forsøket med det fjernstyrte helikopteret, er nye krav som medfører at Statoil vil måtte stenge ned Sleipner riser når personell skal ut på Sleipner fakkelstruktur, som er lokalisert like utenfor Sleipner riser.
Dette gjelder ved fysisk inspeksjon og vedlikehold.
– Tidligere har slik inspeksjon blitt utført i revisjonsstanser på Sleipner A etter nedstenging, men uten nedstenging av Sleipner riser som da har benyttet en midlertidig kald-fakkel, forklarer Heradstveit.
Les også: Norske offshore-flygere får simulator-glis til 180 millioner
Returnerer av seg selv
Statoil har et standard inspeksjonsprogram for fakkeltipper. Dette inkluderer nær-visuell inspeksjon og sprekk-kontroll hvert tredje år.
– Fakkeltipper utsettes for stor belastning ved trykkavlastning av prosessanleggene og er utsatt for flere skademekanismer. De er imidlertid konstruert spesielt for oppgaven og har typisk en design-levetid på omkring 10 år. Fakkeltipper er sikkerhets- og produksjonskritisk utstyr som må fungere under produksjon, sier Heradstveit.
Helikopteret som ble benyttet drives av batteri og er utstyrt med åtte rotorer. Den er GPS-stabilisert og kamerautstyret er montert på egen gyrostabilisert plattform.
– Selv med vind mellom 20-25 knop oppførte fartøyet seg stabilt. Rekkevidden er opptil 500 meter, men om helikopteret skulle miste kontakten med piloten, returnerer det selv til utgangspunktet. Cyberhawk opereres ved hjelp av to personer – én som flyr og én som inspiserer, sier pressetalsmannen.
Les også:
Dette luftskipet brukes til overvåkning