Statoil vil ta i bruk prestasjonsbaserte kontrakter for sine leverandører. Målet er å øke effektiviteten og kvaliteten på leveransene.
Blant annet skal ingeniørtimer registreres og vurderes etter måltall, for å få en mer presis oversikt over bruken.
– Vi vil oppnå bedre effektivitet, bedre leveranser, styrke vår egen konkurranseevne, men også være med og bidra til at våre leverandører blir bedre og mer konkurransedyktige, sier Jon Arnt Jacobsen, direktør for anskaffelser i Statoil, til Teknisk Ukeblad.
– Flere målinger
Jacobsen forklarer at prestasjonsbaserte kontrakter innebærer en sterkere knytning mellom forventet leveranse og resultater.
– Vi vil foreta flere målinger enn det vi har gjort før. Og vi vil i større grad enn tidligere legge vekt på prestasjoner når vi tildeler kontrakter, utdyper han.
Hvilke områder som måles vil variere etter hvilke typer arbeid som skal utføres, men eksempler er helse, miljø og sikkerhet og timeforbruk.
– Vi vil se at vi får det vi har bestilt, til rett kvalitet, til avtalt pris og innenfor tidsrammen.
Anskaffelsesdirektøren legger til at Statoil også vil måle seg selv, som et ledd i bruken av prestasjonsbaserte kontrakter. Da vil selskapet se på hvor godt de legger til rette for at leverandøren er i stand til å levere.
Les også: Statoil har pengene. De trenger bare nye selskaper å investere i
Skal få ned kostnadene
Målet med prestasjonsbaserte kontrakter er å få bukt med kostnadsøkningen på norsk sokkel.
– Kostandene har gått opp, og vi vil knekke den utviklingen. Det er ikke bærekraftig. For å gjøre det må vi øke effektiviteten i hele kjeden, og det begynner med engineering. Dette er en industriutfordring, både vi og leverandørene våre opplever at vi bruker 40 prosent mer enn planlagt, og da har vi et problem, understreker Jacobsen.
Han poengterer at det er en kompleks bakgrunn for kostnadsøkningen, og at Statoil også selv må ta sin del av skylden for at det har blitt sånn.
– Men en vesentlig del av svaret er at vi må tilnærme oss dette arbeidet på en annen måte enn det vi har gjort historisk. Vi må ha mer standardiserte løsninger, framfor prosjektspesifikke ønsker om løsninger, eller Statoil-spesifikke løsninger. Alle anerkjenner at vi har utviklet en praksis som er for ineffektiv og for dyr, sier han.
Les også: Bli med inn i «verdens mest avanserte offshoresimulator»
– Må dokumentere avvik
Ved at Statoil og leverandøren i felleskap setter tydelige måltall, som knyttes opp mot kontrakter og det kommersielle, tror selskapet kan øke effektiviteten.
– Vi tror dette fører til en bedre felles forståelse for hva oppgaven består av, og leverandøren får større eierskap og må ta større risiko for sin del av leveransen. Det tror vi vil gi økt effektivitet, forklarer Jacobsen.
Økt effektivitet skal komme som resultat av mer presis informasjon om prestasjonene til leverandørene.
– Når du begynner å måle noe systematisk, er vår opplevelse at du får et helt annet perspektiv, og presisjonen øker. Du kan se på måltall mot resultatet, og du kan måle avviket nøyaktig. Da får du en diskusjon som er mer presis, og ikke bare bygger på antagelser. Da vil det være lettere å se hva for eksempel et avvik i ingeniørtimer skyldes, og det får konsekvenser. Leverandørene vil måtte dokumentere hvorfor det er et avvik, sier anskaffelsesdirektøren.
Les også: – Bruker dobbelt så lang tid på å bore som for 20 år siden
Modifikasjoner og boring og brønn
Jacobsen forklarer at Statoil vil bruke prestasjonsbaserte kontrakter der selskapet mener det er formålstjenlig.
– Dette er en klar retning vi ønsker å gå i. Vi jobber med dette nå, i direkte dialog med leverandører, for å få input og kunne ta det i bruk. I boring og brønn har denne formen for incentiv allerede vært i diskusjon en stund, og også innenfor modifikasjoner vil prestasjonsbaserte kontrakter være naturlig å innføre, påpeker han.
Responsen fra leverandørindustrien er ifølge Jacobsen god.
– Alle leverandørene kjenner på den overordnede problemstillingen om å redusere antall ingeniørtimer. Hvert selskap har ansvar for sin konkurransekraft, og vi har tett dialog med den norske leverandørindustrien, for å jobbe fram hensiktsmessige løsninger.
Les også: – Derfor vil oljeprisen synke
– Må slutte å gjøre ting så spesielt
Statoil jobber med kostnadsreduksjon og effektivitetsøkning på flere fronter.
– Det er en kompleks problemstilling. I tillegg til prestasjonsbaserte kostnader så jobber vi hovedsaklig med to tiltak. Det ene handler om å sørge for at bruker god tid i den tidlige fasen av et prosjekt. Da er vi sikre på at vi vet hva jobben går ut på før vi starter, og da vil vi være mer effektive når vi først setter i gang, forklarer anskaffelsesdirektøren.
Standardisering og forenkling av tekniske krav er det andre områder selskapet jobber med.
– Dette er et stort prosjekt, hvor vi nå gjennomvasker kravene, og knytter dem så tett som mulig opp mot industristandarder. Her gjelder det også å sørge for at alle i industrien har den samme forståelsen av hva disse standardene er. Vi må slutte å gjøre ting så spesielt.
Les også:
Slik kan norsk sokkel bli billigere
– De høye kostnadene må brukes til å få ned bemanningen offshore