Store menger svart røyk strømmer mot himmelen på en video fra brannen som ble publisert på OffshoreTEVEs kanal på Youtube.
I dag morges brøt det ut brann ombord på boreriggen Scarabeo 5 mens den lå i tørrdokk i Rotterdam.
Tre personer om bord på riggen skal være skadet, ifølge nederlandske RTV.
Brannen skal nå være under kontroll.
Oljeriggen SSDR Scarabeo 5 disponeres av Statoil og kom fra oppdrag på norsk sokkel. Riggen ble brukt i operasjoner på Visund og kom til Rotterdam i sommer. Her skulle riggen gjennom en femårsklassing, opplyser Statoil.
Fem Statoil-folk ombord
Nederlandske medier omtalte først at brannen startet etter en gasslekkasje. Verftet har imidlertid tilbakevist dette.
Statoil har ifølge talsmann Knut Rostad ikke informasjon om hva som er årsaken til at riggen tok fyr. Men de har fått kontroll på Statoil-folkene som var om bord.
– Vi har vært opptatt av å få kontroll på de fem fra Statoil, og de 12 fra tredjepartsleverandører. De er under kontroll, og er uskadet. De øvrige må Saipem gjøre rede for, sier Rostad til Teknisk Ukeblad.
Saipem Norge, som eier riggen, har ikke kommentert saken for Teknisk Ukeblad foreløpig.
Erfaren på norsk sokkel
Scarabeo 5 er chartret til Statoil. Riggen er spesialbygd for norske forhold i Italia og har et dynamisk posisjoneringssystem (DP) som gjør det mulig å bore på relativt store havdyp.
Senere i høst skulle riggen til Kristin-feltet i Norskehavet, ifølge Rostad.
Som følge av brannen, er det mulighet for at operasjonen i Norskehavet blir forsinket. Men det skal ikke gå ut over produksjonen, mener Rostad.
– Scarabeo 5 skulle rekomplettere en innestengt brønn. Det er en brønn som er lukket per nå, og en mindre forsinkelse har ikke noen effekt på produksjonen, sier Rostad, som sier at de ser på dette alvorlig.
– En brann om bord i en rigg, er alltid alvorlig. Derfor er vi opptatt av at beredskapsorganisasjonen fungerer godt. Vi er glade for at ingen av våre er skadet, avslutter han.
Scarabeo 5 er et 5. generasjons fartøy som har operert med på den norske kontinentalsokkelen siden 1990. Mannskapet på riggen teller 180.
Ptil følger med
Petroleumstilsynet forteller at de kommer til å følge med på saken.
– Vi vil følge med på utviklingen i denne saken, men vi vil ikke granske den. Ettersom brannen har oppstått i utlandet ligger dette utenfor vårt ansvarsområde, sier pressetalskvinne Inger Anda i Petroleumstilsynet til Teknisk Ukeblad.
Hun sier at tilsynet ikke noen informasjon om hva som kan ha skjedd.
Flere hendelser
Scarabeo 5 har vært plaget med flere hendelser de siste årene. 28. desember i fjor gikk alarmen da de plattformansatte så svart røyk komme ut av et rør på siden av plattformen. Røyken kom ut fra eksosrøret til en steam-kjele. I juli i fjor raste en ankerkjetting på havet.
Da Statoil overtok riggen fra Eni i 2011 ble det oppdaget sprekker i skroget på riggen med en liten lekkasje. Riggen ble tatt inn til sveising. Kilder oppga den gang til Teknisk Ukeblad at «dette er en gjenganger i skroget til Scarabeo 5.
3. september ga Ptil samtykkeerklæring til Statoil for bruk av Scarabeo 5 til boring på Kristin-feltet.
– Trist at dette skjer
Tillitsvalgt i den lokale fagforeningen for Industri Energi i Saipem, Robert de Vries, forteller til Teknisk Ukeblad at alle om bord på riggen har blitt gjort rede for.
– Riggen ligger til verft og det er mange personer som jobber der. I tillegg til verftsarbeiderne, er også hele mannskapet der, sier de Vries.
– Hele mannskapet er gjort rede for. Det er én som er sendt til sykehus med brannskade, og én som er sendt til sykehus etter å ha pustet inn røyk, forteller han videre.
Han anslår at omkring 50 av de som jobbet på riggen under klassingen, var norske.
– Etter hva jeg vet, er ingen av de skadede norske, sier han.
Han sier han er glad for at det ikke var større omfang på ulykken.
– Det er trist at dette skal skje. Det er mye aktivitet på et skipsverft, og selv om man har nullfilosofi på skader, så skjer de jo likevel. Jeg er glad for at omfanget ikke var større, sier han.
Robert de Vries har selv jobbet om bord på Scarabeo 5. Han sier at det har vært en trofast rigg, som nå begynner å dra på årene.
– Jeg jobbet der fra 1990 til 1999, og det er en av de beste riggene som har vært på norsk sokkel siden 90-tallet. Men nå er det en stund siden 90-tallet, og det begynner jo å bli en gammel dame. Det er en årsak til at den ligger på verft, sier han.
Les også:
Ny rigg skal kunne operere i to meter arktisk is