Det er ingen dramatikk knyttet til at Staoil fra årsskiftet trekker seg helt ut av bitumenmarkedet. Statoils bituemansvarlige gjennom mange år, Bjørn Borgund, forteller til Våre Veger at årsaken rett og slett er at selskapet ikke lenger produserer bitumen selv i Europa, og at man heller ikke anser bitumen for å være noe kjerneprodukt.
- Statoli har i en tid produsert bitumen i Danmark, som en følge av oppkjøpet av Esso i Sverige og Danmark. Nå er den produsjonen lagt ned, og siden Nordsjøoljen ikke er godt egnet til produksjon av bitumen, avslutter vi nå denne delen av virksomheten, forteller Borgund.
Lagerplass for 20 000 tonn
- Avtalen er viktig for Kolo Veidekkes asfaltvirksomhet langs norskekysten fra Stavanger i sør til Alta g Kirkenes i nord. forteller adm.dir Vidar Aarvold i Kolo Veidekke. Selskapet har med leien av de fem kystdepotene i Stavanger, Førde, Steinkjer, Sigerfjord i Vesteålen og Hamnbuk i Finnmark, nå tilsammen syv depotplasser og disponerer lagerplass for over 20 000 tonn bitumen.
Norges største asfaltentreprenør har med kontrollen over så mange bitumendepoter fått både større fleksibilitet, og ikke minst mulighet til gunstigere og større innkjøp av bitumen.
- Ja, det gir det større handlingsfrihet til innkjøp og levering av bitumen utenom den mest hektiske asfaltsesongen, innrømmer Aarvold. - Et annet viktig element er at ratene for båtfrakt av bitumen stiger år for år og det er viktig å kunne utnytte oljeselskapenes flåte av bitumenbåter optimalt.
Bruker 100 000 tonn årlig
KoloVeidekke er Norges største forbruker av bitumen. Årlig forbrukes ca 100.000 tonn bitumen til bedriftens asfaltvirksomhet. Dette volumet er ca 35 % av det samlede behovet for bitumen til veiformål i Norge. Av KoloVeidekkes samlede bitumenbehov, vil ca en tredel strømme gjennom de omtalte kystdepotene.
Etter at Statoil nå trekker seg ut av konkurransen om asfaltkundene med bitumen, blir det bare tre aktører igjen. Nynäs som er størt, samt Shell og Esso.