Kilder forteller Teknisk Ukeblad at Statoil og partnerne på det store Mariner-prosjektet på britisk sokkel møter to problemer i forbindelse med utbyggingen: Stålunderstellet er forsinket fra Spania, og plattformdekket har støtt på problemer på det sørkoreanske DSME-verftet.
I utgangspunktet skulle jacketen (stålunderstellet) ha blitt installert på feltet nå i juli.
Men på grunn av trøbbel med lekteren som skal frakte understellet fra det spanske Dragados-verftet er dette nå utsatt.
Statoil bekrefter at man ligger bak tidsplanen på både stålunderstellet og på plattformdekket.
Les også: Helidekket sprakk etter ankomst fra Kina. Nå vurderer Statoil om det må skrotes
– Må øke tempoet
Morten Eek, pressetalsmann i Statoil, sier at når det gjelder plattformdekket ved DSME-verftet i Sør-Korea har man støtt på kapasitetsproblemer.
– Vi har ikke hatt den fremdriften vi har ønsket på plattformdekket så langt. Vi jobber tett med verftet for å få på plass tiltak som gjør at de kan øke tempoet.
– Hva vil det si?
– Det vil si at prosjekteringsfasen har tatt lenger tid enn planlagt. Dette er en industriutfordring vi ser i alle prosjekter – også i mindre prosjekter. Vi har imidlertid nå en moden design på dekket, så jobbes det også med å sikre at vi får nok byggekapasitet for å få den fremdriften vi har blitt lovet.
– Hvilke konkrete ting er det som tar tid?
– Per nå så er det byggekapasitet ved verftet. Det er snakk om å ha ressurser tilgjengelig for å holde den fremdriften vi må ha i forhold til de milepælene vi har foran oss, slik at leveransen på kvalitet og tid skjer i tråd med kontrakten, sier Eek.
Les også: Sverdrup-kontrakter til Asia: Derfor ble Sør-Korea valgt over Norge
– En industriutfordring
Han forklarer videre at Statoil har vært opptatt av å adressere problemstillingene til verftet. Man han avviser at det er en konflikt mellom dem.
– Nei, vi har en god dialog med verftet. Så følger vi dette tett opp for å finne tiltak verftet setter i verk for å gi den fremdriften vi forventer.
– Frykter dere at Mariner sprekker på tid?
– Her forholder vi oss til tidsplanen vi har i kontrakten med verftet om leveringstid, og at vi har blitt lovet tiltak som gir ferdig leveranse og at vi kan nå planlagt oppstart i løpet av 2017.
– Har dere endret noe med tanke på produksjonsstart?
– Det er fortsatt tidlig i fabrikasjonsprosessen, og målet om oppstart i 2017 ligger fast. Det viktigste for oss da er at vi får en leveranse i tråd med kontrakten vi har inngått, slik at vi kan nå det målet.
– Det er ikke første gang et koreansk verft sliter med å holde tidsfristene. Hva tenker dere nå med tanke på de advarslene dere fikk da kontraktene ble tildelt?
– Jeg ønsker ikke å knytte noen kommentar til det at dette er et asiatisk prosjekt. Manglende kapasitet er en industriutfordring globalt. Selv om oljeprisen er redusert er det svært høy byggeaktivitet i bransjen for tiden. Derfor holder vi en tett dialog med verftet for å få den lovede fremdriften.
Les også: Lundin hadde to Korea-tilbud på Edvard Grieg. Derfor valgte de norsk
Må forsterke lekteren
Eek bekrefter også at det har vært utfordringer knyttet til å få det 22.000 tonn tunge stålunderstellet på plass ved det spanske verftet Dragados. Blant annet må lekteren som skal frakte understellet forsterkes.
– Stålunderstellet er ferdig og skulle etter planen vært installert i juli. Vi har hatt noen utfordringer med utlasting av understellet og over til lekteren som skal frakte det, sier Eek.
– Det arbeides nå med å forsterke lekteren slik at utlastingen kan bli gjort i sommer og være på feltet mot slutten av august. Installasjon blir i september, og det skal være greit innenfor sesongen. Her er det også væravhengigheter som vi må ta hensyn til, sier han.
Les også: Norske oljeleverandører flokker til Sør-Korea
Største i UK på over ti år
Mariner er et tungoljeprosjekt på britisk side av Nordsjøen og omtales som den største nye utbyggingen på britisk sektor på over 10 år.
I desember 2012 tok Statoil investeringsbeslutning, som omfatter en bruttoinvestering på mer enn 7 milliarder dollar.
Det er beregnet at man kan utvinne om lag 250 millioner fat olje fra Mariner, gjennom en levetid på rundt 30 år. Produksjonen er forventet startet i 2015.
Det er over 30 år siden Mariner ble funnet, men på grunn av den tykke, tunge oljen, har det vært nødvendig å få på plass ny teknologi for å kunne utvinne oljen lønnsomt.
Den valgte løsningen for Mariner består av en produksjons-, bore- og boligplattform (PDQ) med stålunderstell, samt et lagringsskip (FSU). Boring vil bli utført fra PDQ-riggen, med assistanse fra en oppjekkbar rigg de første fire til fem årene.
Sverdrup: 80.000 tonn plattform fra hele verden skal pusles sammen under tidspress