STAVANGER/ONS: Høye kostnader pleier å være et av de viktigste diskusjonstemaene på større oljekonferanser. Årets ONS er intet unntak.
Oljeanalytiker Torbjørn Kjus i DNB, markedsdirektør Tassos Vlassopoulos i GE Oil and Gas, daglig leder Linn Cecilie Moholt i leverandørselskapet Karsten Moholt, Aibel-sjef Jan Skogseth og produksjonsdirektør Nina Koch i Statoil fikk mandag 15 minutter hver på å analysere situasjonen sett fra deres ståsted.
Alle var skjønt enige om at noe må gjøres for å få ned kostnadene.
Les også: Dette er de 10 rikeste i oljebransjen
Flere perspektiver
Moholt pekte på at lønna i Norge ikke samsvarer med produktiviteten, noe som har gjort at mange kontrakter har havnet i utlandet de siste årene.
Hun etterlyser også tettere samarbeid mellom ingeniørene i leverandørselskapene og oljeselskapene slik at man sikrer best mulig teknologiutvikling.
Skogseth viste til at selskapet gjør stadig mer av arbeidet sitt i utlandet. I 2006 ble fem prosent av engineering-arbeidet gjort i utlandet, i 2015 skal det ligge på hele 40 prosent. Han slo fast at timebruken på prosjekter også må ned.
Kjus, på sin side, mener oljeprisen blir drevet av de høye kostnadene i industrien og at oljeprisen også vil gå ned om kostnadene går ned. Vlassopoulos tror man må se på erfaringene fra andre bransjer når man skal spare penger.
Massive kutt
Teknisk Ukeblad tok også en lengre prat med produksjonsdirektør Koch i Statoil.
Oljeselskapet har store vyer når det gjelder sin egen bunnlinje og har satt i gang to prosjekter som til sammen skal kutte de årlige kostnadene med drøye åtte milliarder innen 2016.
Statoil Efficiency Project (Step) er ett av dem, og innebærer blant annet at bore- og brønnkostnadene skal ned 25 prosent. Også modifikasjon og vedlikehold skal koste mindre.
Les også: Dette er de beste oljeuniversitetene i Europa
Må bruke tiden mer effektivt
Hovedpoenget er at hver eneste krone i selskapet skal snus. Det lover ikke godt for de som ønsker å jobbe offshore på grunn av gunstige arbeidstidsordninger, god lønn og saftig overtidsbetaling.
– For oss handler mye om å ta ned kompleksiteten for timeforbruk. Vi må gjøre mer for de samme pengene. Overtidskostnaden på norsk sokkel er vesentlig. Men vi ser på alt som koster penger, for eksempel det å sende folk på kurs i fritiden og kostnadene for å holde folk igjen på jobb når noen er syke. Den totale summen når det gjelder timebruk er det som er viktig for oss, sier Koch til Teknisk Ukeblad.
– Mitt poeng at det ikke nytter å redusere eksterne kostnader og få igjen en eksplosjon på overtid. Det er ikke spesielt lønnsomt, for å si det forsiktig, sier hun.
Les også: Færre nyutdannede får jobbtilbud i oljebransjen
Må prioritere riktig
Koch peker også på at pengebruken som tidligere har hersket ikke passer med dagens virkelighet.
– Vi må være sikre på at vi gjør de riktige tingene og at vi prioriterer bedre. Vi har tatt oss råd til å gjøre veldig mye sammenlignet med andre bransjer. Vi har hatt fokus på høy regularitet og boret mange brønner tidligere. Det ligger egentlig i blodet vårt. Nå må vi bli gode på å prioritere pengene på de riktige tingene.
– Er det slik at dere nå ser på alle aspekter av organisasjonen for å spare penger?
– Det er ingen deler av Statoils organisasjon som er vernet for dette arbeidet. Vi gjennomgår alle arbeidsprosessene helt fra tidligfase på nye prosjektutbygginger til drift. Det nytter ikke bare å ta ut folk, vi må bli mer effektive, sier hun.
Les også:
Statoil: Ingen garanti for at Castberg blir realisert
Dette ville Tesla-sjefen gjort dersom han ledet et oljeselskap