Helt siden navnet StatoilHydro ble lansert i 2007 har forståsegpåere ment at det endelige navnet på selskapet ville bli Statoil.
Nytt skilt
1. november er dagen for det juridiske skiftet fra StatoilHydro ASA til Statoil ASA.
– Denne dagen blir det gjort endringer som vises på våre store kontorsteder både i Norge og i utlandet. Da vises det med nye skilt og flagg og i resepsjonene at man kommer til Statoil. Selskapet markerer for øvrig skiftet den 2. november med et globalt allmøte hvor alle ansatte samtidig kan følge Helge Lunds presentasjon av selskapets nye visjon, sier informasjonsdirektør Ola Morten Aanestad i StatoilHydro til NTB.
Opphetet debatt
Da olje- og gassvirksomheten i Hydro ble slått sammen med Statoil i oktober i 2007, hadde navnedebatten rast i nesten ett år.
– Det var engasjement rundt dette spørsmålet. At det er engasjement rundt selskapet er i seg selv positivt. I etterpåklokskapens lys er det klart at det hadde vært en fordel om navnespørsmålet hadde vært avklart da fusjonsforslaget ble presentert, sier Aanestad.
– Blir selskapet hetende Statoil nå, eller er det planer om nytt navn igjen?
– Selskapet skal hete Statoil ASA, og det er ingen planer om andre navn, sier Aanestad.
Det endelige navnespørsmålet ble avgjort av eierne på generalforsamlingen i mai i år. Med staten som største eier var det egentlig ikke noe alternativ, for myndighetene gjorde det klart tidligere i år at de bare ville stemme for Statoil.
– Det er et godt navn, vel innarbeidet i viktige markeder og greit å uttale på mange språk, mener kommunikasjonsdirektøren.
Ny logo
Søndag vil også nettstedet statoilhydro.com bli lagt om til statoil.com.
– Internett er av våre viktigste kanaler, og vi lanserer derfor et helt nytt nettsted. Vi kan legge til at i utformingen av logo og visuell profil er det lagt stor vekt på at det skal fungere godt i elektroniske versjoner, sier Aanestad.
Det skal trykkes titusenvis av nye visittkort, utarbeides ny logo, byttes om til nye skilt og tilpasses ny nettdesign.
– Har dere noe tall på hva det koster å skifte navn?
– Når vi nå skifter navn til Statoil og lanserer en ny visuell profil, så koster det cirka 200 millioner kroner på verdensbasis. Dette er mindre enn hva mange utenfor selskapet mente det ville koste å omprofilere selskapet, sier Aanestad.
Dyrest med skilt
Ifølge selskapet er den dyreste posten å skifte skilt på plattformene i havet. Det ble ikke gjort i forbindelse med overgangen til StatoilHydro, nettopp fordi StatoilHydro var et midlertidig navn.
Da navnet ble StatoilHydro i 2007, anslo en merkevareekspert overfor Dagens Næringsliv at kostnadene for å bytte navn lå på mellom 2,7 og 3,6 milliarder kroner.
– Dette var nok et anslag som var basert på gale forutsetninger. Det var ikke aktuelt å skifte profil på bensinstasjonene, verken da eller nå. Å bytte navn og profil på bensinstasjonene ville kostet rundt to milliarder kroner, mens selve navne- og profilendringen som nå skjer koster en tidel av dette, sier Aanestad.
Det blir med andre ord ny logo for morselskapet, men bensinstasjonene beholder dråpen.