Til vedlikehold av riksveinettet legges det i Regjeringens budsjettforslag opp til å bruke om lag 400 mill. kr mindre enn i saldert budsjett 2023. Dette omfatter tiltak for å gjenopprette og opprettholde standarden på veidekker, grøfter, bruer, tunneler, støyskjermer, holdeplasser og alle tekniske anlegg i tråd med fastsatte kvalitetskrav.
Det anslås at vedlikeholdsetterslepet innenfor formålet på posten isolert sett øker med om lag 1 200 mill. kr.
Driftskontraktene fortsetter å øke kraftig
Totalt foreslås det bevilget 9 720,7 mill. kroner til drift og vedlikehold, som fordeles med 6 600 mill. kr til drift og 3 100 mill. kr til vedlikehold.


Det innebærer at det skal brukes 700 mill. kr mer til drift av riksveinettet enn i saldert budsjett 2023. Både byggherrekostnader og kostnader til driftskontraktene har økt, og de fem nye driftskontraktene som Statens vegvesen inngikk i 2023 hadde en kostnadsvekst på 39 pst. sammenliknet med kontraktene de avløste.