Tiltaket er en vesentlig samfunnsinteresse, som oppfyller Stortingets vedtak om veistandard for denne strekningen, er hovedforklaringen når Statsforvalteren i Innlandet har gitt tillatelse til å bygge ny E6 på bru gjennom Lågendeltaet naturreservat.
– En firefelts motorvei dimensjonert for hastighet på 110 km/t gjennom et naturreservat strider helt klart med vernevedtakets formål og vil påvirke verneverdiene nevneverdig. Tiltaket må derfor oppfylle kravet om å være en vesentlig samfunnsinteresse på lik linje med naturreservatet, og det må også være nødvendig å berøre naturreservatet, heter det i vedtaket.
– Vår konklusjon at det i denne saken er mulig å ivareta både naturverdiene innenfor det samlede nettverket av våtmarker som Lågendeltaet er en del av, og fremføring av ny E6 gjennom Lillehammer. Begge er å regne som nasjonale interesser av vesentlig samfunnsmessig betydning, uttaler Statsforvalteren.
![HP Norge](https://images.gfx.no/80x/2757/2757793/hp%2520logo.png)
![](https://images.gfx.no/cx0,cy1244,cw8192,ch2731,2000x/2848/2848258/hp_day4_roz_ambiente_maja_0384_shot_086%2520(1).jpg)
Lav betongkassebru over Lågen og Våløya
Nye Veier søkte 10. desember i fjor Statsforvalteren i Innlandet om dispensasjon fra verneforskriften for å fremføre ny E6.
![Tillatelsen gjelder en lav betongkassebru over Lågen og Våløya for ny, firefelts E6 dimensjonert for hastighet 110 km/t. <i>Illustrasjon: Nye Veier</i>](https://images.gfx.no/290x/2724/2724602/Bru%2520over%2520Lagen.jpg)
Strekningen er en del av Reguleringsplan for E6 Roterud-Storhove, og utgjør den midterste av tre parseller i Nye Veier sitt prosjekt for Moelv-Øyer.
Tillatelsen gjelder en lav betongkassebru over Lågen og Våløya for ny, firefelts E6 dimensjonert for hastighet på 110 km/t. Veikorridoren ble utredet og i hovedsak avklart gjennom Kommunedelplan for E6 Vingrom-Ensby. Brua er imidlertid av en annen type og følger en justert trase enn det som lå inne i kommunedelplan.
Naturvernforbundet reagerer
![Naturvernforbundets leder Truls Gulowsen](https://images.gfx.no/580x/2724/2724600/Truls%2520Gulowsen_foto%2520Fartein%2520Rudjord%2520(6).jpg%2520(articlelist).jpg)
– Det er svært uheldig at statsforvalteren gir dispensasjon for å bygge motorvei gjennom et naturreservat. Naturvernforbundet vil klage på vedtaket så fort som mulig, da det bygger på sviktende forutsetninger, påpeker Truls Gulowsen, leder i Naturvernforbundet.
– Det er helt uholdbart at et vedtak fra forrige regjering om å bygge motorveien for 110 km/t skal trumfe alle andre hensyn her. Nye Veiers egne beregninger viser at veiprosjektet fra Moelv til Øyer vil påføre samfunnet et økonomisk tap på rundt seks milliarder kroner, hevder Naturvernforbundet.
![Fellesprosjektet ny E16 og jernbane Arna-Stanghelle utenfor Bergen er regjeringens nest mest kostbare NTP-lovnad så langt.](https://images.gfx.no/130x87/2742/2742771/Skjermbilde%25202022-10-06%2520kl.%252015.07.03.png)
Dette er milliardprosjektene