Tiltaket er en vesentlig samfunnsinteresse, som oppfyller Stortingets vedtak om veistandard for denne strekningen, er hovedforklaringen når Statsforvalteren i Innlandet har gitt tillatelse til å bygge ny E6 på bru gjennom Lågendeltaet naturreservat.
– En firefelts motorvei dimensjonert for hastighet på 110 km/t gjennom et naturreservat strider helt klart med vernevedtakets formål og vil påvirke verneverdiene nevneverdig. Tiltaket må derfor oppfylle kravet om å være en vesentlig samfunnsinteresse på lik linje med naturreservatet, og det må også være nødvendig å berøre naturreservatet, heter det i vedtaket.
– Vår konklusjon at det i denne saken er mulig å ivareta både naturverdiene innenfor det samlede nettverket av våtmarker som Lågendeltaet er en del av, og fremføring av ny E6 gjennom Lillehammer. Begge er å regne som nasjonale interesser av vesentlig samfunnsmessig betydning, uttaler Statsforvalteren.
Lav betongkassebru over Lågen og Våløya
Nye Veier søkte 10. desember i fjor Statsforvalteren i Innlandet om dispensasjon fra verneforskriften for å fremføre ny E6.
Strekningen er en del av Reguleringsplan for E6 Roterud-Storhove, og utgjør den midterste av tre parseller i Nye Veier sitt prosjekt for Moelv-Øyer.
Tillatelsen gjelder en lav betongkassebru over Lågen og Våløya for ny, firefelts E6 dimensjonert for hastighet på 110 km/t. Veikorridoren ble utredet og i hovedsak avklart gjennom Kommunedelplan for E6 Vingrom-Ensby. Brua er imidlertid av en annen type og følger en justert trase enn det som lå inne i kommunedelplan.
Naturvernforbundet reagerer
– Det er svært uheldig at statsforvalteren gir dispensasjon for å bygge motorvei gjennom et naturreservat. Naturvernforbundet vil klage på vedtaket så fort som mulig, da det bygger på sviktende forutsetninger, påpeker Truls Gulowsen, leder i Naturvernforbundet.
– Det er helt uholdbart at et vedtak fra forrige regjering om å bygge motorveien for 110 km/t skal trumfe alle andre hensyn her. Nye Veiers egne beregninger viser at veiprosjektet fra Moelv til Øyer vil påføre samfunnet et økonomisk tap på rundt seks milliarder kroner, hevder Naturvernforbundet.
Trikken har dødmannsknapp: Kan ta over 30 sek. før nødbremsene slår inn