Tunnelen blir den nye innfartsåren til sentrum fra øst. Når Strindheimtunnelen nå åpner er enda en del av ringvegsystemet rundt Trondheim på plass. Pirbrua forbinder den nye tunnelen med Nordre avlastningsveg og sentrumskjernen.
– 2,5 kilometer veg kan høres lite ut i den store sammenhengen, men denne vegen vil få stor betydning for Trondheims befolkning. Den nye tunnelen vil avlaste Innherredsveien. Kø og dårlig miljø blir borte når vegen blir lagt under jorda, og vi får bedre trafikksikkerhet og framkommelighet, sa statsministeren i sin tale under åpninga.
Samferdselsminister Ketil Solvik Olsen var også innom Trondheim på sin E6-reise fra Oslo til Kirkenes. Han var opptatt av at nye veger kombinert med et godt kollektivtilbud til sammen skaper bedre bomiljø og at Trondheim blir en bedre by å bo i.
– Stor ingeniørkunst
– Bygging av tunnelen i kvikkleira på Møllenberg er rett og slett stor ingeniørkunst, sa regionvegsjef Berit Brendskag Lied i sin tale. – Prosjektet har også hatt god kostnadsstyring og i stor grad lyktes med sin kontraktstrategi. Jeg er stolt av jobben egen prosjektorganisasjon har utført, la hun til.
Hun tok også opp ulykken på Rotvollhaugen bru i mai i fjor der to mennesker mistet livet.
– Ulykken har preget oss alle. Det er viktig at vi klarer å omsette hendelsen til læring slik at slike ulykker ikke skjer igjen, sa Lied.
Vil utvikle ny bydel
Ordfører i Trondheim, Rita Ottervik holdt det siste innlegget.
– Vi får nå et bedre trafikksystem for både innbyggere og tilreisende. Vi tror at rundt 2/3 av trafikken nå forsvinner fra Innherredsveien. Nå kan vi for alvor starte med å utvikle denne delen av byen, sa Ottervik.