I budsjettforslaget for 2023 foreslår regjeringen å bevilge 39,5 milliarder kroner til veiformål. Det er en nedgang fra 2022-budsjettet på 376 millioner kroner.
33,4 milliarder kroner går til Statens vegvesen, 6,1 milliarder kroner til Nye Veier og 19,4 millioner kroner til Vegtilsynet.
– Det vil fremdeles være høy aktivitet og det vil bli bygd veier i hele Norge. Vår viktigste oppgave er å fullføre de prosjekter som er startet opp. Det er viktig at vi holder rasjonell framdrift i både små og store prosjekt, sier samferdselsministeren.
Han viser til at det pågår bygging av verdens lengste og dypeste undersjøiske veitunnel, Rogfast, i regi av Statens vegvesen. Sotrasambandet, Lysaker-Ramstadsletta og Sørbotn-Laukslett er andre eksempler på store veiprosjekter som trenger mye penger hvert i år de neste årene.
– Oppstart av noen av de største prosjektene som nå er klare, blir derfor utsatt. Jeg vet at mange som har forventet oppstart av sine prosjekter blir skuffet, men vi må være ansvarlige i den situasjonen vi er i nå og ta de vanskelige prioriteringene som trengs, sier Nygård.