Samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen (Frp) reiste fredag til Moss for å orientere om milliardutbyggingen av riksvei 19 og jernbanen gjennom byen.
Det har i mange år vært uenighet i Østfold-byen om dette. Det ble satt av 2,5 milliarder kroner til veiutbyggingen, men grunnforholdene viste seg å være annerledes og prislappen doblet seg. Det oppsto frykt for at vei og jernbane ikke snakket sammen, noe som i verste fall kunne ført til at Moss ble gravd opp to ganger.
– Det er ikke politisk vilje det står på, men at vi ikke har fjell der vi trodde det var fjell. Det skapte utfordringer. Vi mener vi har fått synliggjort at aktørene må ta ansvar, tenke sammen og langsiktig, og forhåpentlig få dette på sporet igjen, sier statsråden til NTB.
Skal starte med grunnboringer
Solvik-Olsen møtte innbyggere, lokale myndigheter, Statens vegvesen og Bane Nor.
– Jernbanen varsler at de i løpet av få dager sender ut anbud på hvilke selskap som skal få konkurrere om å bygge ut dette. Vegvesenet har fått beskjed om å bygge ut på litt bredere areal. De vil starte grunnboringen for å få et tydeligere bilde av hvor det er fjell og hvor det er jord.
Samferdselsministeren sier at det er vanskelig å uttale seg om når de kan sette spadene i jorda.
– Hvis de klarer å koordinere dette lokalt, så er det mulig å få til dette. De fleste syntes dette var nyttig, men det var også dem som ikke ville akseptere den jernbaneløsningen som er lagt, eller at vi ikke måtte bygge vei eller som helst vil ha en firefelts motorvei. Alle ble ikke nødvendigvis enige om dette i dag, men magefølelsen min sier at vi kom oss forbi mistenkeliggjøringen. Den er parkert. Da tror jeg vi kan komme raskere i mål med konkrete løsninger.
Etter statsrådens besøk, sier tidligere ordfører i Moss, Gretha Kant (H), til Moss Avis at dersom de er heldige, kan det ta kortere tid enn tenkt før byen får ny riksvei.