NYHETER

Steien bru i Alvdal får avløsning

Steien bru, som fører riksveg 3 over Glomma i Alvdal, er i dårlig forfatning og må skiftes ut. Før det kan skje skal vegen legges over på en interimsbru. De som vil ha den jobben, må gi anbud innen 11. desember.

Denne brua som ligner en interimsbrua, skal erstattes med en ekte interimsbru. Interesserte entreprenører må gi anbud innen 11. desember. (Foto: Google)
Denne brua som ligner en interimsbrua, skal erstattes med en ekte interimsbru. Interesserte entreprenører må gi anbud innen 11. desember. (Foto: Google)
20. nov. 2013 - 16:47

Det er ikke bevilget penger til ny bru ennå, men den gamle er så dårlig at Vegvesenet ikke kan vente. Interimsbrua blir dimensjonert for å stå i flere år, hvis det skulle bli nødvendig.

Brua som skal erstatte den, blir en nettverksbru med bue av limtre. Vegvesenet håper det blir penger til byggestart på neste års statsbudsjett.

 

Ferdig før vårflommen

Området rundt brua er for tett bebygd til at det kunne vært hensiktsmessig å flytte traséen for riksveg 3. Nybrua skal derfor gå i omtrent samme trasé som den gamle. Interimsbrua som skal overta trafikken før den nye er på plass, blir bygd oppstrøms. Den får en lengde på 72 meter fordelt på to spenn. Myke trafikanter blir tilgodesett med en påhengt gangbane. Vegvesenet vil ha interimsbrua klar før vårflommen setter inn og gjør arbeid i elva svært vanskelig.

Oppdraget som er utlyst omfatter anlegg av 110 meter interimsveg, bygging av landkar og pilar for interimsbrua og riving av nåværende Steien bru. Denne har en lengde på 71 meter fordelt på tre spenn og en føringsbredde på 7,3 meter. Byggherren har opsjon på riving av en 70 meter lang gang/sykkelveg-bru som går parallelt med kjørebrua.

Levering og montering av overbygningen på interimsbrua inngår ikke i entreprisen. Det blir utført av Vegvesenet.

 

Gitterrister på gammelbrua

Den som ikke er kjent på stedet vil tro at interimsbrua allerede er på plass. Steien bru har et dekke av gitterrister. Det ble montert tidlig på 90-tallet som erstatning for et gammelt tredekke. Det var ingen suksess. Stålbjelkene som bærer brudekket, er for myke og bøyer seg ved stor belastning. Dette har en uheldig virkning på gitterristene. De må stadig skiftes ut.

En annen årsak til problemene er at betongen i landkar og pilarer ikke holder mål. Det fører til at lagre kommer ut av stilling.

For å begrense belastningen på den gamle brua den tiden den har igjen, er det lagd fartsdumper på begge sider, og fartsgrensen er satt ned. I nær framtid blir det også lysregulert enveiskjøring over brua.

 

 

 

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.