David Emberson er forsker ved NTNUs Institutt for energi- og prosessteknikk. I en verden hvor interessen for elbiler er sterk, jobber han med teknologien rundt forbrenningsmotoren. Det er liten grunn til å tro at de vil forsvinne med det første på tross av Teslas suksess og dieselskandaler.
Selv om norske bilister raskt elektrifiseres, er det lenge til taxinæringen i Afrika gjør det. Mange steder i verden er det ikke elektrisk infrastruktur, og selv her spiller dieselmotoren en viktig rolle for å produsere strøm når andre kilder ikke virker.
Det blir viktig fremover å få stempelmotorer til å utnytte drivstoffet så effektivt som mulig og til å bruke nye mer miljøvennlige drivstoff.
Emberson, som vi snakker med i dag, tror ammoniakk kan ha en stor fremtid som alternativ til bensin og diesel. Den hydrogenholdige, riktignok korrosive og giftige væsken, er lett å lagre og slipper ikke ut CO2. Forutsatt at den fremstilles blått eller grønt.
Det er lite poeng i å bruke biodrivstoff i biler bortsett fra når det er langt til alternativ infrastruktur. Men i tungt utstyr og i fly kan slike grønne flytende hydrokarboner ha noe for seg.
Teknisk Sett: Moberg & Valmot
Jan M. Moberg og Odd Richard Valmot i Teknisk Ukeblad er begge sivilingeniører med solid teknologisk bakgrunn. Hver uke snakker de om aktuelle teknologiske temaer i TUs podkast Teknisk sett.
Normalt publiseres Teknisk sett hver torsdag ettermiddag.
Elbil – Teknisk sett
TU har også startet podkast om elbiler. Elbil – Teknisk sett vil vanligvis publiseres hver tirsdag ettermiddag, og er tilgjengelig både som rent lydopptak og med video på TU.no.
Her finner du Elbil – Teknisk sett: