La meg forklare hvorfor dette så dramatiske utsagn. For noen uker siden var vi som nypensjonister på InterRail tur/retur Sicilia og hadde også gleden av å reise med Danske Statsbaner (DSB). DSB må ha meg unnskyldt, men jeg tok med meg deres sikkerhetsbrosjyre fordi jeg syntes den var så bra.
Derfra har jeg tatt følgende:
DSB har også tunneler, bI.a. Storebæltstunnelen. Den er bare 8 km lang, mens Liertåsen tunnel er 11 km og Romeriksporten 24 km. Den er klart yngre enn Lieråsen tunnel, men muligens noe eldre enn Romeriksporten. Storebæltstunnelen har to løp 25 m fra hverandre, og hvert løp har en 1,45 m bred plattform på begge sider av sporet i hele tunnelens lengde. For hver 250 m er det doble branndører inn til nabotunnelen.
Med andre ord, det er maksimalt 125 m til sikkerheten i tilfelle brann. I den røykfrie nabotunnelen kan man vente på reddende tog på en plattform. Passasjerer med barnevogn og i rullestol vil sikkert sette pris på denne løsningen.
Man kan undre seg over hvor våre tunnelbyggere og politikere har vært når tusenvis av passasjerer daglig tilbys å vandre kilometervis i pukken om ulykken skulle være ute. Romeriksporten har én nødutgang, Lieråsen tunnel ingen, mens Storbæltstunnelen har hele 30! Derfor mener jeg de to tunnelene sikres som dødsfelle, kun ved å stenge dem.
Ivar Egge