Oppdatert 19. august: 14 bruer blir inspisert og kontrollert på nytt i etterkant av at Tretten bru kollapset. Dette er en såkalt spesialinspeksjon, som er en utvidet inspeksjon som utføres på hele brukonstruksjonen, opplyser Vegdirektoratet.
Mandag morgen kollapset limtrebrua Tretten bru på fylkesvei 254 i Gudbrandsdalen. Det er andre gang på få år denne type bru kollapser, og frem til det blir klart hva som forårsaket kollapsen har Statens Vegvesen valgt å stenge 14 andre trebruer.
– Et døgn etter at Tretten bru på fylkesvei 254 kollapset, er årsaksforholdet fortsatt uavklart. Etter å ha vurdert situasjonen i dag, har vi kommet til at vi må stenge 14 tilsvarende fagverksbruer, sier veidirektør Ingrid Dahl Hovland, i en pressemelding fra Vegvesenet.
Fem bruer i samme kommune
Av de totalt 14 fagverksbruene i tre ligger åtte i Viken fylke, mens fem ligger i Innlandet og én i Nordland fylke.
Hele fem av bruene ligger i Eidsvoll. Her er det snakk om Statsråveien bru, Stundbyveien bru, Fjell-Leet bru, Blakkesrud bru og Sletta bru.
De øvrige bruene som stenger er Moumbekken bru i Fredrikstad, Bliksland bru i Indre Østfold, Majorplassen bru i Kongsberg, Evenstad bru i Stor-Elvdal, Skubbergsenga bru i Eidskog, Ny Flisa bru i Åsnes, Norsenga bru i Kongsvinger, Tveit bru i Vang og Skytebanen bru i Grane. Stengningen av bruene vil tre i kraft så raskt som mulig.
Statens Vegvesen erkjenner at stengningene vil få konsekvenser for trafikken i de aktuelle områdene.
– Slik vi vurderer situasjonen nå, har vi ikke noe annet valg. Sikkerheten har førsteprioritet, sier Hovland.
– Snakk om dager, ikke uker
Kjell Bjørn Vinje, pressesjef i Vegvesenet, sier til TU at de håper flere av bruene kan åpnes snart.
– For mange av bruene er det snakk om dager, ikke uker, før vi forhåpentligvis kan åpne dem igjen, sier han.
Han forteller at de har en dynamisk tilnærming til når bruene kan åpnes, og at det avhenger av to undersøkelser som starter fortløpende:
- Vegdirektoratets bruavdeling vil gjøre en full sjekk av dokumentasjonen på de 14 bruene. Da undersøker de informasjonen som ligger i Brutus, Vegvesenets forvaltningssystem for bruer, samt annen dokumentasjon og beregninger på bruene. Ettersom de stengte bruene er nokså nye, ligger det mest av dokumentasjonen digitalt og lett tilgjengelig, ifølge Vegvesenet. I tillegg er det gjort en del beregninger fra før i sammenheng med Perkolo bru-kollapsen i 2016. Dette vil trolig også gås gjennom.
- Så skal det gjennomføres en inspeksjon av alle 14 bruene. Dette gjøres av bru-eier, altså enten Staten vegvesen eller den enkelte fylkeskommune.
– På det grunnlaget gjør man en vurdering om man kan åpne den enkelte brua eller om det fortsatt er usikkerheter som gjør at man vil vente på SINTEFs undersøkelser av Tretten bru-kollapsen, forteller Vinje.
De stengte bruene er av ulik størrelse og konstruksjon, noen er mer lik Tretten bru enn andre.
– Håpet er at noen av disse vil bli sjekket ut ganske raskt, uten at jeg kan gi noen spesifikke tidsangivelser, sier Vinje.
– I pressemeldingen står det at dere vil stenge de 14 bruene inntil dere vet mer om årsaken til Tretten bru-kollapsen?
– Her er nok ordlyden ikke helt presis. Vi har en dynamisk tilnærming til åpningen av bruene. Vi kan ikke bare sitte og vente på SINTEF, men setter i gang parallelle løp med undersøkelser av de stengte bruene. Svaret på det arbeidet vil avgjøre om man kan åpne de ulike bruene, sier Vinje.
Enig i før var-prinsippet
Beslutningen om å stenge bruene får støtte av både Samferdselsminister Jon-Ivar Nygård (Ap) og Innlandet og Viken fylkeskommuner.
Nygård sier han mener det virker fornuftig at Statens vegvesen følger føre var-prinsippet og stenger de tilsvarende bruene.
– Det viktigste nå er å ta vare på sikkerheten. Det skal være trygt å ferdes på norske veier, sier Nygård i pressemeldingen.
I etterkant av ulykken har Statens vegvesen og Innlandet fylkeskommune bedt SINTEF granske brukollapsen. Den skal også etterforskes av politiet.